KJERNEBANK
Oppfordrer til mer innovasjon i norske banker: – Vi vet ikke hvor neste konkurrent kommer fra
Knowit peker på at det er flere aktører utenfor finanssektoren som raskt kan komme opp i matfatet til norske banker. For å møte potensiell konkurranse fra dem, oppfordrer selskapet til å øke innovasjonstakten.
Knowit har nylig ervervet flere nye kjernebank-kunder. Statens pensjonskasse, Innovasjon Norge og Coop har blitt kunder. Kommersiell direktør, Jan Georg Lehmann, mener at de nye kundene har omfavnet innovasjon i sine systemer.
– I stedet for å sitte og skru på de gamle systemene sine, så har de revet dem ut og bygger et nytt system. Det gjør at det er mye enklere å innovere. Så dette er veldig spennende aktører som passer vår måte å jobbe på. Vi leverer ikke det samme systemet til alle kundene våre, vi spør kunden hvem de er og leverer et system som er tilpasset det, forklarer Lehmann.
Det er nederlandske Mambu som leverer kjernebanksystemet som Knowit tilbyr sine kunder. For Knowit er de nye kundene et bevis på at de kan levere kjernebanksystemer som er tilpasset norske regulatoriske krav. Selskapet mener de har et produkt som vil hjelpe norske banker til å skille seg ut.
– Hvis alle har det samme systemet, så blir de veldig like hverandre. Bare med forskjellige farger. Jeg tror at det er et godt rom for innovasjon blant norske banker og det kan komme andre aktører å ta markedet hvis de ikke gjør det, påpeker Lehmann.
I Norge utvikler DNB sitt eget kjernebanksystem, Nordea er på vei over til Temenos, mens resten av bankene i landet bruker Tietoevry som kjernebankleverandør. Kundene som Knowit og Mambu har ervervet er ikke fullverdige banker, og systemene er ikke helt klare for å håndtere en norsk bank.
– Hvis dere får en avtale med en norsk bank, vil dere da utvikle resten uten å legge kostnaden over på kunden?
– Ja, det ville vi. Systemet er stort sett klart. Det som gjenstår er ikke en stor utfordring å utvikle, svarer Lehmann.
Oppdelt fremtid
Lehmann mener at fremtiden til kjernebank er komponentbasert. Det vil si at det ikke nødvendigvis er samme leverandør som leverer selve kjernen, som leverer resten.
– Hvis du ser på et kjernebanksystem som en løk, så er det en kjerne med kontoer og transaksjoner. Og så er det mange lag utenpå. Vi mener at fremtiden er at banker velger en leverandør som passer til deres drift. Det kan for eksempel være innen kortløsninger, nettbank, selvbetjeningsløsninger eller antisvindel. Hvis de komponentene er enkle å bytte ut, så vil det gjøre at innovasjonstakten øker. Knowit skal ha spiskompetanse på å få alle disse lagene til å fungere sammen, sier Lehmann.
Han peker på to klassiske eksempler fra bransjer som undervurderte behovet for innovasjon: taxinæringen og hotellbransjen. På kort tid endret Uber og Airbnb spillereglene – og tok store markedsandeler fra etablerte aktører som trodde posisjonene deres var trygge.
– Vi vet ikke hvor neste konkurrent kommer fra. Det kan like gjerne være en telegigant, Apple, Google – eller kanskje TikTok – som bestemmer seg for å tilby kreditt eller finansielle tjenester. De har allerede brukerne, dataene og tilliten. Når slike aktører først går inn i et marked, skjer det raskt. For å møte den typen trussel må bransjen tenke nytt, handle raskt og bygge innovasjonskraft, sier Lehmann.
Risikabelt å bytte
Samtidig som han mener at banknæringen må bli mer innovativ, har han forståelse for hvorfor mange banker vegrer seg for risiko.
– For IT-ledere i en bank er det ofte tryggere å kjøpe alt fra én og samme leverandør. Det er forståelig. Men den tryggheten har en pris. Når alt kommer fra samme sted, blir det vanskeligere å tenke nytt – og risikoen ved å utsette innovasjonen blir faktisk større over tid, sier Lehmann.
Det er også andre måter å få til innovasjon på, Lehmann peker til SEB i Sverige.
– De har et program som heter SEBx. Programmet som ligger på siden av deres kjernebanksystem og hvor de tester nye løsninger for å ha et overblikk over hvordan de kan løse forskjellige utfordringer. Det er veldig i trå med vår tankegang, smiler Lehmann.
Han må imidlertid smøre seg med noe tålmodighet. Den første kontrakten mellom en kjernebankleverandør og en bank som går ut er etter det BankShift kjenner til, avtalen mellom Storebrand Bank og Netcompany / SDC. Den avtalen går ut i 2028.