BETALING

Reserveløsningen til BankAxept måtte i aksjon

Mandag opplevde flere betalingsproblemer i matbutikkene, men reserveløsningen til BankAxept gjorde at 700.000 betalinger likevel gikk gjennom.

Øyvind Brekke, daglig leder i Stø / BankID BankAxept
Publisert Sist oppdatert

Det var større problemer med betaling på matbutikkene mandag denne uken. Personer som ville betale med mobilløsning fikk ikke gjort dette, men personer med et fysisk BankAxept-kort fikk betalt gjennom reserveløsningen til selskapet.

– BankAxept er hele Norges betalingskort. Det gir god betalingsberedskap for både kunde og butikker. Uten BankAxept ville ingen fått betalt på mandag, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø, selskapet bak BankAxept og BankID, i en pressemelding.

Det er over 7 millioner BankAxept-kort i Norge, og reserveløsningen innebærer at butikken kan motta betaling selv om betalingsterminalen ikke oppnår normal kontakt med bakenforeliggende systemer.

Foreløpig er det ennå ikke etablert noen reserveløsning for de som ville betale med sin mobile lommebok.

– Flere og flere betaler med mobilen og derfor må vi få på plass reserveløsning for mobilbetaling så fort som mulig, sier Brekke.