KUNSTIG INTELLIGENS

Stopper de vanlige arbeidsoppgavene i to dager og kjører hackathon: – Rydder plass for litt lekenhet

Med tema kunstig intelligens gjennomfører Storebrand nå et konsernbredt hackathon for å skape nye ideer og produkter på tvers av konsernet.

Leder for data og kunstig intelligens Karianne Sundahl, sammen med konserntrainee og prosjektleder for hackathon Tuva Norbye i Storebrand.
Publisert

Denne uken har deler av Storebrand tatt en liten pause i sin vanlige drift. Årsak? Et konsernbredt hackathon der alle er invitert. Årets tema er kunstig intelligens (KI), og deltakerne utfordres til å bruke KI som verktøy eller integrere det som en del av løsningen sin.

Målet for de to dagene hackathonet kjøres hos Storebrand, er å skape interne verktøy, samt nye produkter og tjenester for kundene.

– Vi mener det er viktig å kunne bruke disse to dagene på å bare bygge løsninger. Finans er en bransje der man daglig må tenke på compliance, risiko, sikkerhet, reguleringer. Alt dette kan gå litt ut over eksperimentering og kreativitet. Et hackathon lar oss tenke mer kreativt og fokusere på bygging. Som er lurt for å bevare nysgjerrigheten, sier leder for data og kunstig intelligens Karianne Sundahl i Storebrand til BankShift.

Lekenhet og kreativitet

Leder for data og kunstig intelligens Karianne Sundahl i Storebrand: – For kunstig intelligens forventer jeg flere ideer – også ting vi ikke har tenkt på før.

Derfor påpeker hun at det å sette av tid til å gjøre slike oppgaver er et strategisk viktig grep, ettersom at det er enklere å ta valg basert på noe som faktisk eksisterer, kontra det å få et forslag på pulten. Og får å få frem både mange og gode ideer, er det viktig med en arena.

– Det at vi rydder plass for litt lekenhet og det å dyrke kreativiteten i en travel arbeidsdag er kjempeviktig. Vi ønsker at kunden skal like oss enda bedre enn de gjør i dag, spesielt på personsiden av bank og forsikring. Og da trenger vi å være kreative, tenke utenfor boksen og teste løsninger. Som alle finanskonsern må vi ha mål og konkrete planer, men lekenheten må inn i hvordan vi både snakker med, og gjør ting enklere, for kunden, sier Sundahl.

Men det er ikke bare godt for strategi og produktutvikling, påpeker Sundahl. Det er nemlig flere møterom og kontorplasser dedikert til hackathonet, fylt med drikke og godteri, for å holde energien oppe.

– Det miljøbyggende er kanskje det viktigste. Vi er et stort in-house utviklermiljø og ønsker å ha faste ansatte. Vi konkurrerer blant annet med konsulenthusene om de beste hodene, som har mye opplegg for utviklere og legger vekt på personlig utvikling. En del av strategien vår handler om å ta vare på de flinke personene, og Digital har vokst mye. 60 prosent av de som jobber i Digital i Storebrand er ansatt de siste fire årene, sier Sundahl.

Flere blir med

KI-sjefen i Storebrand påpeker på spørsmål om hvem og hvilke avdelinger som deltar på årets hackathon, at KI-utviklerne i hennes avdeling ikke fikk lov til å delta med egne prosjekter. De skulle nemlig være støttespillere til alle som meldte seg på.

Konserntrainee og prosjektleder for hackathon Tuva Norbye i Storebrand forteller til BankShift at det er 37 forskjellige prosjekter som er meldt på, med over 100 Storebrand-ansatte som deltar.

– I år har vi gått bredt ut og sagt at alle er velkomne, så lenge de har fått klarsignal fra sine ledere til å bruke to dager på dette. Vi har noen KI-champions som vi har oppfordret å være med, ellers er det ansatte som har hatt lyst.

– I fjor var det under 30 prosjekter, mens det i år er 37. Vi ser at stadig flere vil være med, og det er veldig gøy. Det er også flere ledere som er med, som henger sammen med at det bare blir viktigere å forstå bruken av KI også strategisk, sier Norbye.

Kårer vinnere

Etter endt hackathon stiller flere fra ledelsen rundt om i konsernet opp i komiteer, som så skal stemme på hvilke ideer som er best. Det deles ut priser for “Coolest technology”, “Best use of AI”, og “Best Commercial idea”. Sundahl sitter for eksempel i komiteen som skal kåre “Best use of AI”.

– Det er mange som gleder seg. Jeg så flere kom inn tidlig i dag for å komme i gang. Disse dagene gir mulighet til å gjøre ting man ikke rekker til vanlig, sammen med kolleger. Det er det mange som setter pris på, sier Norbye.

Spillverden som gir sparing

Kristine Jevne Berge og Ehsan Toucerkany tok lagånden seriøst og dukket opp til hackathon i matchende drakt.

Og med BankShift på besøk, får journalisten også prate litt med to av gruppene som jobber med prosjekter mer rettet mot bank. Der én er duoen Kristine Jevne Berge, senior utvikler og Ehsan Toucerkany, utviklingsleder, i Storebrand Bank. De ser på muligheten for en spareapp for barn.

– Ideen kom vel egentlig fra at vi begge har barn, og ved en bursdag for eksempel får man mye krimskrams som barnet aldri leker med. Man får ting man aldri får brukt, da går det an å bruke pengene på noe bedre, sier Toucerkany.

Jevne Berge sier selv hun har sparepengene til sitt barn under hennes navn i Kron. Det betyr at om noen skal gi en pengegave, må de først Vippse henne, som så legger pengene inn i Kron. Hun mener det derfor burde finnes bedre løsninger, som også gjør at barnet har lyst til å spare.

– Vi har sett på en del “gameification” for å gjøre det gøy for barn. Man har jo masse spill der man kjøper antrekk og lignende til karakterene sine, så vi har sett på det. Bare at pengene man da “bruker”, går inn i sparing. Så vi har sett litt på hvordan vi kan bygge det universet, sier Jevne Berge.

– Hva betyr det for dere utviklerne å få satt av to dager til å komme opp med egne slike ideer og kunne jobbe med dem?

– Det betyr alt. Det er nå under disse dagene man virkelig får utløp for kreativitet og sjansen til å teste teknologier man ellers ikke får prøvd. Ideer vi har hatt her, har båret frukter senere, og ting vi har testet under hackathon, har blitt tatt i bruk i produksjonen. Det er viktig å gjøre dette uten begrensninger. Vi kan egentlig lage noe som ikke trenger å forholde seg til virkeligheten, så jobbe videre på det, om det viser seg å være en god ide, sier Toucerkany.

– Hvordan er en hackathon-dag sammenlignet med en vanlig arbeidsdag?

– Den er annerledes. Det er mindre struktur enn en normal dag. I dag hadde vi 45 minutter satt av til idemyldring til å starte med. På en vanlig dag har jeg oppgaver som skal fullføres og koding, mens her går vi fra ide til design raskt. Man er litt utenfor komfortsonen nesten hele dagen, og det er positivt, sier Toucerkany.

KI i fondssøk

Et annet prosjekt som foregår under hackathon er ideen rundt bruk av KI på plattformen Kron. Der er det seniorutvikler Emil Haugberg van Ven og utvikler Magnus Torbund som holder på.

Seniorutvikler Emil Haugberg van Ven og utvikler Magnus Torbund.

– Vi prøver å teste ut og implementere KI i fondssøket i Kron. Tanken er at kunden skal kunne skrive mer detaljert hva de ser etter. For eksempel fond som har investert i ulike land eller selskap, og få opp de fondene som har det. Det gjør det mulig å finne fond mer organisk, uten å måtte klikke så mye rundt, sier van Ven.

De to utviklerne håper tjenesten vil være med på å gjøre det enklere for brukerne å finne det man faktisk er ute etter, samtidig som brukeren kan benytte seg av sitt naturlige språk, i stedenfor begreper en kanskje ikke forstår. På spørsmål om hvordan det er å kunne sette av to dager til å fokusere på et prosjekt man selv har valgt, er de begge ganske tydelige på at at Storebrands hackathon er en god ting.

– Vi har jo andre prosjekter og en vanlig jobb. Nå kan vi prøve ut ting som vi ikke nødvendigvis må selge inn først. Vi kan teste ny teknologi og se hvordan den fungerer. Det åpner opp for nye ting man eller ikke hadde tenkt på. Det er gøy. Det er litt følelsen av frie tøyler, og det hjelper på kreativiteten, sier Torbund.

Men blir man ferdig på to dager?

– Det kommer an på hvor man legger listen. Målet vårt er å få noe som faktisk funker, til en demo. At vi har en klient som kan snakke med API, få tilbake resultater og vise dem, og forhåpentligvis rekke å tewake og forbedre litt. Men vi har ingen forventning til sluttresultat ennå, sier van Ven.

Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.
Gjennom hele Storebrand-bygget satt det ansatte som deltok i konsernets hackathon. Flere møterom var også dedikert til prosjektene.