FINSHIFT | ANALYSE
Regner med grønt lys for «gul knapp»-forslag
Visa og BankAxept er blitt enige hvordan kombikortene skal kunne fortsette å brukes i betalingsterminalene. Det bør bety sluttpunktet for en nesten to år lang krangel.
Dette er et oppdatert utdrag fra vårt nyhetsbrev, FinShift, som sendes ut hver onsdag.
Hva er saken?
– Vi har blitt enige om noen prinsipper for hvordan betalingsflyten skal se ut …
Slik innledet Stø-sjef Øyvind Brekke og Visas Norgessjef Bente Josefsen intervjuet med BankShift og satte dermed punkt for en nesten to år lang krangel om hvordan selskapene skal kunne leve side om side på Norges vanligste betalingskort.
Altså de rundt 7,2 millioner kombikort med både BankAxept og Visa. Totalt finnes det drøyt 7,7 millioner kombikort, om man teller med andre aktører enn Visa.
I fjor sto striden om hvordan kombikortene skulle fungere når de ble lagt i mobile betalingsløsninger som Apple Pay eller Vipps. I år har striden først og fremst handlet om den gule knappen på fysiske betalingsterminaler og hvordan kunden skal kunne overstyre butikkens valg av betalingsvaremerke.
Stø og Visa har blitt enige om to viktige ting.
Det første er rekkefølgen på valgene. Der bygger avtalen videre på en veiledning Finanstilsynet publiserte i slutten av oktober i fjor. Da slo tilsynet fast at EU-forordningen Interchange Fee Regulation (IFR) sier at butikken har rett til å forhåndsinnstille betalingsterminalen til automatisk å velge et betalingsvaremerke, men at kortholder alltid skal kunne overstyre det valget om hen så ønsker.
Altså at butikkene først velger BankAxept og så skal kundene gis mulighet til å velge Visa i stedet. Nå har begge parter anerkjent at det prinsippet gjelder.
Det andre handler om hvordan valgmuligheten presenteres. Der har Stø og Visa blitt enige om at kunden i betalingsøyeblikket blir informert om at butikken har valgt BankAxept, men at kunden kan velge å endre på det gjennom å trykke på gul knapp, enten på skjermen, hvis det er en ny terminal, eller på den faktiske gule knappen, hvis det er en eldre terminal.
Den som ikke vil endre, tæpper bare som vanlig. Dermed blir ikke noen ekstra trinn sammenlignet med i dag. Den som vil endre får tydeligere informasjon om valget og en enklere måte å gjennomføre det.
Hvorfor er dette interessant?
I veiledningen i fjor var Finanstilsynet svært kritisk til bruken av den gule knappen. «Finanstilsynet oppfatter at løsningen i liten grad er kommunisert til kortholdere (betalere), og er tilnærmet ukjent. Ved utprøving av løsningen har det i flere tilfeller ikke vært mulig å endre varemerke og personalet til handelsstedene har ikke kunnet veilede. I sum fremstår løsningen derfor som lite anvendelig i sin nåværende form», skrev tilsynet.
Da spådde FinShift at Visa nok ville prøve seg å få til en endring på det punktet.
Det forsøket kom i høst da Visa gjennom regelendringer rettet mot innløserne prøvde å tvinge frem et aktivt valg mellom BankAxept og Visa ved hver betaling.
Det fikk handelsnæringen til å steile og advare om ekstrakostnader på to-tre milliarder årlig hvis Visa skulle få viljen sin fullt ut.
– Det fremstår som de ønsker å ta en reell kamp på det å få inn et ekstra ledd i betalingsflyten, sa Kristian Klavenes, markedsdirektør i Aera Payments & Identification til BankShift da selskapet nylig leverte et eget forslag til betalingsflyt på vegne av en rekke innløsere og betalingsleverandører samt Virke og NHO Service og Handel.
Interessant nok har verken handelsstanden eller innløserne vært med på å utarbeide løsningen.
Kompromisset har Stø og Visa kommet frem til på egen hånd.
– Vi har begge sett at markedet har vært krevende å navigere i, med ulike krav og forventninger fra de to kortnettverkene. Visa har ønsket å sikre kortholders rettigheter, mens vi har hatt fokus på betalingsmottakers perspektiv. Til slutt så vi behovet for at noen måtte være «de voksne i rommet» og bidra til en helhetlig løsning, sa Øyvind Brekke til BankShift.
En beslutning som muligens ikke ble helt godt mottatt blant dagligvareaktørene. I hvert fall kan en Linkedin-kommentar, signert Erik Marcus Torkildsen, leder for identitet og betaling i Rema 1000, peke i den retningen.
«Dette er basert på IFR som også definerer kjøpmennenes rettigheter i tillegg til kortholders. Vanskelig å se hvordan en bransjestandard om hvordan IFR skal tolkes, definert av to av de mange aktørene i verdikjeden, skal få legitimitet og gjennomslag. Her bør som ett minimum NHO og Virke delta.», skrev Torkildsen i et svar da BankShift delte nyheten på Linkedin.
Hva er konklusjonen?
– Dette er en felles anbefaling fra Visa og BankAxept. Vi kan ikke beslutte på vegne av hele markedet, men vi håper resten av aktørene stiller seg bak, var den felles beskjeden fra Brekke og Josefsen.
Finanstilsynet vil neppe protestere særlig mye mot en løsning som setter punkt for en konflikt der tilsynet tidligere har måttet sette ned foten.
Norsk handelsnæring hadde nok helst sett at alt fortsatt som før, med kunder som stort sett ikke kjenner til at de kan gjøre et valg. Det finnes jo tross at en risiko for at noen kunder velger å endre på butikkenes forhåndsvalg.
Men selv om det kan være tilløp til surmuling over ikke å ha fått være med på beslutningen, burde næringen også være fornøyd med at enighet mellom Stø og Visa tross alt er mye bedre enn fortsatt strid.
RELATERTE SAKER
→ (+) BankAxept og Visa enige om felles «gul knapp»-løsning
→ (+) Ønsker ny «gul knapp»-tolkning fra Finanstilsynet
→ (FinShift) Har handelsnæringen sovet i timen?
→ (+) … og så var Visa og BankAxept separert i mobilen likevel
→ (FinShift) Tilsynet sa nei - men striden er ikke nødvendigvis over
→ (+) Finanstilsynets nei ble enden på Visa
Likte du denne saken. Abonner på nyhetsbrevet FinShift, så får du den rett i epostkassa hver onsdag.