SVINDEL

Ber store sosiale medieplattformer om følge Googles bekjempelse av bedragerier

EU ber sosiale medieplattformer om stoppe stoppe markedsføring av uautoriserte finansielle tjenester.

Verena Ross er leder for Det europeiske verdipapir- og markedstilsynet (ESMA).
Publisert Sist oppdatert

Det europeiske verdipapir- og markedstilsynet (ESMA) har sendt ut brev til X, Meta, TikTok, Alphabet, Telegram, Snap, Amazon, Apple, Google og Reddit.  Alle brevene er like, utenom brevet til Google som blir berømt for deres innsats for å beskytte forbrukere mot nettkrypto-svindel og villedende finansielle annonser gjennom deres retningslinjer for verifisering av finansielle tjenester (Financial Services Verification Policy – FSVP). ESMA mener at Googles krav om at annonsører må dokumentere autorisasjon fra sin relevante finanstilsynsmyndighet bidrar til å redusere risikoen for nettsvindel i de jurisdiksjonene hvor retningslinjene gjelder.

– Vi merker oss imidlertid at FSVP foreløpig bare gjelder for et begrenset antall EU-land. Etter hvert som flere forbrukere søker informasjon om finansielle produkter via digitale plattformer, medfører en inkonsekvent tilnærming unødvendig risiko for investorer i medlemsstater som ikke omfattes av retningslinjene. Vi ber derfor høflig om at Google utvider sin policy for verifisering av finansielle tjenester til å inkludere samtlige EU-medlemsstater, skriver ESMA.

Norge er ikke under FSVP-reglene til Google. De andre plattformene blir bedt om å ta grep for å stoppe markedsføring av uautoriserte finansielle tjenester, det skriver ESMA i brev til de sosiale medieplattformene.

– Den økende spredningen av nettsvindel rettet mot privatpersoner utgjør en alvorlig risiko både for investorene selv og for samfunnet som helhet. Svindelaktører utnytter digitale plattformer til å annonsere ulovlige finansielle tjenester. Disse aktivitetene villeder ofte forbrukere til å engasjere seg med selskaper som mangler nødvendig autorisasjon, noe som resulterer i økonomiske tap og svekket tillit til finanssektoren, samt til sosiale medieplattformer og det digitale miljøet generelt, skriver ESMA i brevene.

Tilsynet mener at en målrettet europeisk tilnærming er nødvendig for å møte EUs spesifikke krav til investorbeskyttelse. Og peker på at noen plattformer allerede har innført tiltak for å begrense finansielle annonser til autoriserte enheter i bestemte jurisdiksjoner. ESMA oppfordrer plattformene til å ta proaktive grep for å forhindre markedsføring av uautoriserte finansielle tjenester. Til slutt ber ESMA om et møte med de sosiale medieplattformene.