EPSI

Distribusjon via bank forvirrer Fremtind-kunder

Banksameiet Fremtind skårer dårligst i den ferske Epsi-undersøkelsen av forsikringsbransjen. 

Konsernsjef i Fremtind, Hege Toft Karlsen.
Publisert Sist oppdatert

Fremtind får de svakeste tilbakemeldingene i årets bransjeundersøkelse i regi av Epsi, som ble offentliggjort mandag morgen. Forsikringsgiganten er eid av banksektoren gjennom SpareBank 1 Gruppen (51,44%), DNB (28,46%) og Eika Gruppen (20,10%).

Den bankbaserte distribusjonsmodellen ser imidlertid ut til å gjøre det uklart hvem Fremtind-kunden egentlig er kunde hos, skrives det i en pressemelding fra Epsi.Dette svekker ifølge undersøkelsen opplevelsen av nærhet og tillit. Flere kunder etterlyser også tettere oppfølging og mer personlig kommunikasjon, går det frem av meldingen.

Fremtind er jumbo både i personmarkedet (67,1 poeng) og blant bedrifter (65,7 poeng). Bransjesnittet er 71,6 poeng av 100 mulige.

– En passiv kunde er ikke nødvendigvis en fornøyd kunde. Kunder som opplever jevnlig kontakt og får relevante råd, er merkbart mer tilfredse. Det viser hvor viktig det er å bygge relasjon – ikke bare levere et produkt, sier Sindre Brochmann, senior forretningsutvikler i Epsi Norge, i meldingen.

I den andre enden av skalaen finner man JBF (78,1 poeng) i personmarkedet, og Ly Forsikring (75,5 poeng) i bedriftsmarkedet.

JBF inngår i og for seg også i et slags bank-konsern, som nylig ble omdannet til aksjeselskap. I forbindelse med det gode halvårsresultatet fortalte konsernsjef Helge Dalen at de nærmest jobber motsatt enn Fremtind; utlånsvekst i banken jaktes via eksisterende forsikringskunder, i stedet for at forsikring anses som en oppsalgsmulighet.

– Vi er åpen for alle, men jobber mye inn mot forsikringsselskapet. De har 84.000 husstander, og vokser bra. Vi har fremdeles mye å gå på for å få de over på banksiden, sa Dalen.

I næringslivssegmentet har vinneren Ly Forsikring spesialisert seg på bedrifter med lav skadefrekvens. Deretter følger kjente størrelser som KLP, If og Tryg, som alle slår bransjesnittet på 69,1 poeng av 100 mulige. Fremtind går på sin side 65,7 poeng.

Svak kundetilfredshet er imidlertid ikke ensbetydende med svake resultater. Fremtind leverte sterke tall i tredje kvartal 2025, med solid vekst i premieinntekter og forbedret lønnsomhet. Samtidig varsler selskapet en uværssmell i fjerde kvartal.