ALLIANSER
Eika har delt alliansen opp i fire grupper for å sikre gode tjenester
Banksjefene i Eika Gruppen svarer at de er godt fornøyd med alliansen i ny undersøkelse. Nå er bankene delt opp i fire grupper for å sikre at de fortsetter å være fornøyd med tjenestene.

To ganger i året svarer de rundt 50 banksjefene i Eika Gruppen på alliansetilfredshet. Nylig ble det gjennomført en slik undersøkelse og bankene svarer at de har god tiltro til Eikas evne til å ivareta deres interesser. Siden høsten 2020 har de svart over 8 på en skala fra 1 til 10, på om de opplever Eika som attraktiv i forhold til andre samarbeidspartnere.
Styreleder i Eika og administrerende banksjef i Skue
Sparebank, Hans Kristian Glesne, er godt fornøyd med resultatet.
– Eika Gruppen er til for bankene, og svarene på denne undersøkelsen viser at alliansen klarer å levere på det løftet, sier Glesne til BankShift.
For å sikre at bankene skal fortsette å være fornøyde med alliansens tjenester har de etablert Eika Bank Samarbeid (EBS). I samarbeidet har alliansen delt bankene opp i fire grupper etter størrelse på eierandel. Alle gruppene utgjør omtrent en fjerdedel av alliansemedlemmene.
– EBS skal sørge for at den gode trenden fortsetter. Banker har ofte litt forskjellige behov ut fra størrelsen og lokale markedsforhold. I disse gruppene kan bankene diskutere utfordringer de har og løsninger de trenger, så kan det kommuniseres tydeligere tilbake til Eika. På den måten vil gruppen bedre vite hvor skoen trykker og blir bedre i stand til å levere de tjenestene bankene har behov for, forklarer Glesne.
Posisjonert for utvikling
At bankene i Eika er godt fornøyde med Eika gjør at alliansen blir i stand til å se fremover og ta strategiske valg.
– Det vil alltid være litt motsetninger i en allianse, men i det store bildet er vi samlet. Det gjør at vi er bedre posisjonert for å se fremover slik at vi kan styrke bankenes fremtidige konkurransekraft, sier Glesne.
Den største økningen i tilfredshet er i nett- og mobilbank. Nettbankløsningen for bedriftskunder har gått fra 5,5 til 7 på ett år, nettbanken for personkunder har gått fra 7,7 til 8,1 og mobilbanken har gått fra 7,9 til 8,4.
– Da vi gikk over fra SDC til Tietoevry spurte vi bankene hva de ønsket. Om de ville ha en totalløsning standard løsning fra Tietoevry, eller om vi skulle utvikle en egen nettbank og mobilbank. Da svarte et overveddende flertall at de ville at vi skulle utvikle en selv. Så det er bra at de er fornøyde med resultatet, smiler Glesne.
Tror ikke verdien på alliansen er for høy
Et spørsmål som alliansen ikke stilte til banksjefene, er hvor fornøyd de er med fusjonen av Eika Forsikring og Fremtind.
– Den tilbakemeldingen jeg har fått er god. Bankene i alliansen er fornøyde med Eika Forsikring og utviklingen som har vært i selskapet. Samtidig gjør klimaendringene at det blir tøffere og tøffere å være et lite forsikringsselskap. Fusjonen med Fremtind gjør selskapet mer robust og det gjør at bankene i Eika-gruppen får et bredere forsikringstilbud til kundene, forklarer Glesne.
– Det gjør også at forsikringsporteføljen til Totens Sparebank blir med ut av Eika når de fusjonerer med Sparebank 1 Østlandet, har noen av bankene reagert på det?
– Før mistet man en distributør og noen kunder, mens nå opprettholder man distribusjonskraften. Dette gjør også at verdien på Eika aksjen ikke reduseres i verdi som tidligere, svarer Glesne.
Ifølge børsmeldingen som gikk ut da Eika Forsikring og Fremtind annonserte fusjonen i desember i fjor, så ble det beregnet en verdiøkning på aksjene i Eika Gruppen på om lag 18 prosent, tilsvarende rundt 1,1 milliarder kroner. Etter fusjonen er fullført kommer Eika Gruppen til å eie 20,1 prosent i Fremtind.
– Begynner verdivurderingen av Eika Gruppen å bli så høy at den oppbundne kapitalen kan gjøre bankenes egenkapitalavkastning svakere?
– Verdivurderingen er gjort av Eika, Sparebank 1 og DNB, jeg er sikker på at de tre sammen ikke har bommet, svarer Glesne.