BANKSTUDIE
EPSI: Kundetilfredsheten på et historisk lavt nivå
I kundetilfredsundersøkelsen fra EPSI kommer det frem at bransjens samlede nivå er det laveste som noen gang er mål. Sbanken får også tidenes laveste score.
Årets undersøkelse fra EPSI, som sjekker kundetilfredshet i banksektoren, viser lavere nivåer jevnt over i den norske banksektoren.
EPSI skriver at det er det laveste nivået på siden man begynte med undersøkelsen, som har pågått i over 20 år.
– I år er det tydelig at en del kunder reagerer negativt på at bankene rapporterer om solide overskudd, samtidig som både privatpersoner og bedrifter opplever økonomisk press, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge.
Privatmarked
For bankbransjen som helhet havner bankene i privatmarkedet med en score på 66,8. Den forrige bunnnoteringen skjedde i 2003, da bransjen hadde en samlet score i privatmarkedet på 67,6.
For personmarked topper Bulder klart på topp, med en score på 81. Landkreditt Bank og BN Bank følger på plassene etter, med henholdsvis 77,6 og 75,2.
På bunn av listen finner vi Sbanken, som har lang vei opp til plassene foran. Sbanken har en score på 52,6, mens Danske Bank og DNB ligger på plassene over, med 61,1 og 61,5 i score.
– Denne dramatiske tilbakegangen skyldes i stor grad misnøye med at DNB kjøte banken. Mange kunder føler at Sbanken har mistet sin unike kundeorienterte tilnærming, og er frustrerte over at deres behov ikke lenger blir prioritert, sier Høst.
Sbankens poengscore er den laveste i målingens historie, og over halvparten av Sbankens kunder har svart at de vurderer å bytte bank det kommende året, skriver EPSI.
Bedriftsmarked
For bedriftsmarked ligger scoren på 66,1. Bedriftsmarked opplevde i 2021 en lavere score, på 65,1, ellers er 2024 den laveste scoren.
Sparebanken Vest topper listen for bedriftsmarkedet med en score på 72,6. Mens det er de store, nasjonale bankene som må finne seg i å ha de minst fornøyde kundene på bedriftssiden.
DNB havner sist, med en score på 62,4, med Nordea og Danske Bank på plassene over, med henholdsvis 62,8 og 63,3.
– Spesielt små og mellomstore bedrifter føler at deres behov ikke blir godt nok ivaretatt. Mange kunder etterlyser mer oppmerksomhet fra DNB, og savner tettere oppfølging, bedre rådgivning og flere fysiske filialer, sier Høst.