SVINDEL

Etterlyser nytt svindel-lovverk: – Slik systemet er i dag beskytter vi de kriminelle

Administrerende banksjef i Romerike Sparebank poengterer at banker ikke er institusjoner som får refundert svindeltap og at det kundene som til slutt betaler regningen. Nå vil hun at nytt regelverk som gjør det lettere å stoppe svindel skal prioriteres høyt.

Siri Berggreen, administrerende banksjef i Romerike Sparebank.
Publisert

Tall fra Økokrim viser at den anmeldte svindel økte i fjor. Nettbankbedragerier, som banker stort sett er pålagt å dekke tapene for, summerte seg til 221 millioner kroner i 2024. Administrerende banksjef i Romerike Sparebank, Siri Berggreen, er oppgitt over regler som stopper bankene i å samarbeide i kampen mot svindlerne.

– Vi har vært opptatt av å få på plass et lovverk som gir bankene lov til å utveksle mer informasjon. Vi vet jo hvem som svindler, og slik systemet er i dag beskytter vi de kriminelle. Så her er det et behov for å få på plass et nytt lovverk, sier Berggreen.

Hun poengterer at det har vært en god utvikling i verktøyene som Eika har utviklet for å stoppe svindel, men mener at svindel fortsatt er et alvorlig samfunnsproblem.

Kunder må ta mer ansvar

Hun peker på en annen utfordring bransjen har, som er at kundene som svindles kun må dekke 12.000 kroner, uansett hvor uansvarlig de har vært.

– Det er lett å si at bankene har penger til å dekke tapene. Men slik er det ikke. Banken er ikke institusjoner som får refundert slike tap, realiteten er at det er fellesskapet – de andre kundene – som til slutt betaler regningen. Det er ikke bærekraftig, mener Berggreen.

– Er det ikke rimelig at bankene må ta noe ansvar for å incentivere dem til å lage systemer som stopper svindlerne?

– Jo, det kan være fornuftig. Men vi trenger også incentiver for at folk skal passe bedre på verdiene sine. Det har vi ikke i dag, og det skaper en farlig holdning om at tapene uansett dekkes av andre, svarer Berggreen.

Hun ønsker høy prioritet til sandkasse-prosjektet hvor Datatilsynet og Finanstilsynet samarbeider med banknæringen der de ser på mulighetene for å dele data og for å komme frem til lovforslag for å effektivisere bankenes arbeid for å stoppe bedragerier. 

Hun peker på at de fleste opplever svindel som svært ubehagelig og skamfullt, men mener at samfunnet må jobbe med ansvarliggjøring, slik at svindel blir tatt på alvor.

– Det er også interessant å se hva som skjer i andre land. Bankene vi snakker med i Sverige sier at svensker ikke får dekket tapene hvis de selv er svært uaktsomme, poengterer Berggreen.

Kan utnyttes

Hun påpeker også at systemet i Norge er så forbrukervennlig at det enkelt kan utnyttes av kriminelle.

– Skrekksenarioet er jo at to kriminelle svindler hverandre og får tapet dekket av banken mens de kun må dekke en liten egenandel. Det høres absurd ut, men det er faktisk mulig i dag. Det kan bli svært kostbart – ikke bare for banken, men for alle kundene våre, avslutter Berggreen.