MARKEDSFØRING

Heavy Betal med naglearmbånd for kontaktløs betaling 

DNB, Visa og det svenske betalingsselskapet Tapster har sammen utviklet sannsynligvis verdens første betalingsnaglearmbånd til Tons of Rock.

'MOBILBANK' og 'Pengebruk forever until I die' – DNB sine ansatte rocker hardslående merch på årets Tons of Rock.
«MOBILBANK» og «Pengebruk forever until I die» – DNBs sponsoransvarlig Pernille Wangsmo Mevold rocker hardtslående merch på årets Tons of Rock.
Publisert Sist oppdatert

DNB frir til rockepublikummet med betalingsnaglearmbånd og egen skrikeboks på Tons of Rock. På årets DNB-stand kan du betale kontaktløst med stil, skrike deg til VIP-utsikt, og bidra til en god sak.

DNBs solhatter, som er noe av merchen som selges til inntekt for Mental Helse Ungdom.

– Først og fremst er Tons of Rock Norges største festival og en av Nordens største, så vi møter veldig mange mennesker der. Den supplerer resten av festivalporteføljen vår på en unik måte og er en viktig møteplass, sier Pernille Wangsmo Mevold, sponsoransvarlig i DNB, om samarbeidet med Tons of Rock.

DNB sponser nesten alle landets store festivaler, og samarbeidet med Tons of Rock strekker seg tilbake til 2023.

Ole Ørbech, konseptutvikler i DNB, har tidligere fortalt BankShift at DNBs fokus på kultursamarbeid har en lang historie. Først fokuserte banken på institusjonsteatrene i Norge, som Nationaltheatret, Den Nasjonale Scene og Riksteateret, før de i 2011 vendte seg mot musikkfestivalene, med Øyafestivalen som første sponsorsamarbeid.

På årets Tons-stand kan publikummerne spille bordtennis, lade telefonen, ta bilder i fotoboksen, få glittermaling og kjøpe merch. Inntektene går til Mental Helse Ungdom.

Wangsmo Mevold sier at DNB får mange positive tilbakemeldinger både på det å være på Tons of Rock, og på festivaler generelt. 

– Undersøkelser viser faktisk at de som kjenner til DNB festivalsommer og møter oss på festivalene, får en bedre preferanse til oss, forteller hun.

Verdenspremiere

Frode Jansson Aas og Pernille Wangsmo Mevold foran "skrikeboksen" til DNB og Visa ved årets Tons of Rock-festival – med hvert sitt Heavy Betal-armbånd.

Årets samarbeid har en helt spesiell dimensjon med DNB og Visas «Heavy Betal»-samarbeid: et naglearmbånd du kan betale kontaktløst med – det første av sitt slag i verden, ifølge partene.

Naglearmbåndet selges på festivalen og ble også brukt som premie i konkurransen «Skrik deg til Tons of Rock» i samarbeid med Radio Rock.

– Ideen til «Heavy Betal» kom faktisk opp for to år siden under et møte med Visa. Begge parter sponset allerede Tons of Rock, Visa gjennom Live Nation. Da begynte vi å leke med ideer, og kom fram til at et betalingsnaglearmbånd ville være kult og praktisk for festivalbruk, forklarer Frode Jansson Aas, fagansvarlig Hverdagsbank i DNB. 

Han legger til at navnet «Heavy Betal» skal Try ha æren for.

Wangsmo Mevold sier at DNB har merket veldig positiv respons på konkurranse-samarbeidet med norges rockekanal.

– Det er jo en ganske spesifikk målgruppe som ønsker seg et betalingsnaglearmbånd, og den er godt representert her på festivalen. Interessen har vært stor, og vi merker at konkurransen har bidratt til ekstra oppmerksomhet rundt oss her på Tons of Rock, sier hun.

Jansson Aas forklarer at det ikke er noen helt ny teknologi som ligger i naglearmbåndet, men at måten den brukes sammen med designet, er helt unik.

– Dette er første gang denne teknologien er tatt i bruk på denne måten. Dette er verdens første og eneste betalingsnaglearmbånd!

Tøft av DNB

Ludvig Scheja, medgrunnlegger og kreativ sjef i Tapster, synes det er veldig tøft at DNB våger å skille seg ut.

For å få naglearmbåndet til å fungere, har Visa og DNB alliert seg med en tredjepart – det svenske betalingsselskapet Tapster, som lager produkter man kan tæppe med.

Ludvig Scheja, medgrunnlegger og kreativ sjef i Tapster, forteller at selskapet ble startet  i 2020, midt under pandemien. 

– Fordelen var at da pandemien var over, var alle betalingsterminaler blitt kontaktløse. Dermed gikk produktet vårt fra å være en nisje til noe som passet alle. Du trenger ikke lenger ha et fysisk plastkort, du kan ha en ring, en nøkkelring eller armbånd istedenfor.

Scheja forklarer at Tapster tidligere har jobbet med svenske og italienske banker, men at dette samarbeidet var noe helt spesielt. 

– Mens mange andre banker ofte satser på tennis, golf eller klassisk musikk, synes jeg det var veldig tøft at DNB våget å gjennomføre dette konseptet og virkelig skille seg ut.

Chip med metall-allergi

Scheja forklarer at betalingsnaglearmbåndet bød på noen ekstra utordringer. NFC-chipen, som er broen mellom armbånd og betalingskort, tåler nemlig ikke å være for nær metall. Et lite problem når man skal lage et naglearmbånd, kan man vel si.

Løsningen ble å sy den inn i en slags lærpute for isolere den fra naglene. 

– Det fungerer veldig bra. Mange kunder som har fått armbåndene sier de får mange reaksjoner når de betaler med det i butikk. Ingen har sett noe lignende før.

Tapster har også andre samarbeid gående i bank-Norge om dagen. Tidligere i sommer kom nyheten om at alle Eika-banker nå har kortintegrasjon med Tapsters produkter, både med debet- og kredittkort

Tons of NOK: Visa, DNB og Tapster sitt betalingsnaglearmbånd Heavy Betal er det første av sitt slag på verdensbasis.
Tons of NOK: Visa, DNB og Tapster sitt betalingsnaglearmbånd Heavy Betal er det første av sitt slag på verdensbasis.

Apple stikker kjepper i hjulene

Jansson Aas forteller at noen brukere har opplevd problemer med selve onboardingen av betalingsløsningen til naglearmbåndet.

– Den kan være litt mer krevende enn man først tror å aktivere armbåndet. De fleste klarer likevel dette fint, og Tapster gir support direkte på standen dersom det trengs hjelp med prosessen. 

Tapster har også laget disse betalingsarmbåndene for DNB, men nagleversjonen er helt klart publikumsfavoritten.
Tapster har også laget disse betalingsarmbåndene for DNB, men nagleversjonen er helt klart publikumsfavoritten.

Ifølge Scheja i Tapster har kundene stort sett klart seg fint.

Journalisten får selv prøve å aktivere et armbånd, og sliter litt med teknologien. Flere ganger blir man kastet ut av prosessen halvveis i skanningene av armbåndet, og hele greia må gjøres om og om igjen. 

Til slutt blir frustrasjonen for stor og Tapster må bistå med å legge armbåndet på en brikke som, via en lenke med iPaden, legger inn brukerens kortinformasjon på armbåndet.

Scheja forklarer at litt av grunnen til at spesielt Iphone-brukere kan oppleve vanskeligheter med aktiveringen, er fordi Apple kun aktiverer NFC noen sekunder om gangen. 

– Vi tror de gjør dette for å prioritere Apple Pay. Derfor må kundene gjøre dette igjen og igjen over flere steg, og prosessen tar cirka ett minutt å gjennomføre.

Skrik på skrik

Til tross for at «Skrik deg til Tons of Rock»-kampanjen ble avsluttet tidligere i sommer, er ikke skrikingen helt over for DNB enda. Inne på DNB sitt festivalområde har DNB og Visa nemlig bygget en lydtett boks med desibelmåler. 

Inni denne oppfordres festivaldeltakerne til å skrike så høyt de kan. De høyeste skrikene får være med i trekningen av å være på Visas takterrasse for å se på en konsert – og man kan selvfølgelig få vinne betalingsnaglearmbånd.

– Det viktigste for oss er å skape en god møteplass på standen vår, forteller Wangsmo Mevold, og legger til:

– Tons of Rock har en unik stemning, og publikum blir ofte beskrevet som Norges snilleste festivaldeltakere. Vi ønsker å berike festivalopplevelsen for deltakerne gjennom aktivitetene vi tilbyr.