MARKEDSFØRING
Skrikesuksess for DNB og Radio Rock
Da DNB ville nå ut til rockepumblikummet, fikk Radio Rock 1700 nordmenn til å ringe med sitt beste rockeskrik.

Det er kanskje ikke en åpenbar kobling mellom rockemusikk og Norges største bank for de aller fleste. Derfor var det – om ikke akkurat overraskende – så i hvert fall et kreativt påfunn at DNB tidligere i sommer annonserte, sammen med Visa og Radio Rock, konkurransen «Skrik deg til Tons of Rock».
For å delta måtte man ringe Radio Rock, oppgi navn og levere sitt beste «rockeskrik». Totalt ti hovedvinnere fikk to festivalpass til Tons of Rock hver, samt to betalingsnaglearmbånd fra DNB.
I tillegg fikk flere vinnere hvert sitt betalingsnaglearmbånd i løpet av konkurransen som en ekstrapremie.
– Det at man kunne vinne festivalpass var kult i seg selv, men betalingsarmbåndet «Heavy Betal» var prikken over i-en. Det gjorde det spesielt, og vi kunne flette inn DNB og Visa på en naturlig måte – ikke bare «vinn festivalpass fra DNB». Det ga oss noe nytt å prate om, forteller Roger Løvseth, strategisk kundesjef i Bauer Media.
I Norge eier selskapet blant annet Radio Norge og Radio Rock.
1700 skrik
Løvseth forteller at dette ikke er den første gangen radiokanalen har hatt samarbeid med en bank.
– En gang hadde vi med oss Landkreditt Bank. Da lagde vi Landkredittfondet, hvor du kunne søke om penger for å komme deg opp av sofaen og ut – alt fra joggesko til fallskjerm. Det føltes også relevant for det vi driver med. Det er alfa og omega for oss – at vi klarer å knagge det på noe som gjør at vi kan snakke om det med relevans på radio, forklarer Løvseth.
Skrik-samarbeidet kom i stand via en henvendelse fra reklamebyrået Try, som DNB har hatt et langvarig samarbeid med.
– Vi er partnere hos Tons of Rock, det samme er DNB. De hadde en idé om en nettside hvor du kunne skrike deg til Tons. Dette ble litt kronglete, forteller han.
Derfor bestemte kanalen seg for å gjøre det på en litt annen måte, og bruke sin egen infrastruktur.
– Vi har en fast telefonsvarer på 08282, så vi lagde en egen der. Vi skulle dele ut ti hovedpremier, så vi hadde egentlig bare trengt at ti personer ringt inn og skrek for at det skulle ha fungert – men vi fikk inn rundt 1700 skrik totalt, så det virker som vi traff godt med dette. Og det er jo mye gøyere på radio enn å be folk kommentere på Facebook.
Schau promoterte samarbeidet mellom Visa, DNB, Radio Rock og Tons of Rock.
Juryen falt bort
Den opprinnelige planen var at en jury fra Radio Rock, inkludert Kristopher Schau, skulle kåre daglige vinnere under konkurransen, men dette var en idé som etter hvert ble lagt bort, forklarer Løvseth.
– Dette var egentlig ikke en konkurranse, og logistikken med å få på plass en daglig jury, ble for komplisert. Poenget var å få bra radio. Vi kunne bruke klippene gjennom dagen, snakke med vinnerne live og premierte flere av de som ringte inn, forteller Løvseth.
Schau frontet likevel mye av markedsføringen fra DNB, men var ikke videre involvert i resten av konkurransen.

Løvseth sier at de fleste som deltok var menn, noe som henger sammen med at 60–70 prosent av lytterne til radioen er menn. Aldersmessig forteller han at innringerne var en god blanding, fra unge til godt voksne. En av de første vinnerne var en «moden» kvinne fra nord-Norge som skulle bruke premien sin til å ta med seg sin voksne datter på festivalen.
Må føles naturlig
For promotering brukte de en blanding av redaksjonelle spotter og live promotering på lufta.
– Programlederne – spesielt Jørn Kårstad – snakket om samarbeidet på lufta. Han spiller i Bokassa, som selv har spilt på Tons, så det ble veldig troverdig, forteller Løvseth.
Han sier at Radio Rock også har takket nei til en del samarbeid, nettopp fordi det ikke har føltes naturlig. Skrik-samarbeidet mener han derimot var «spot on» for radiokanalen.
– Når programlederne sier at dette var kult, da vet vi at vi har truffet. Det kunne blitt flaut, men når det fungerer – da er det konge, sier Løvseth.