MARKEDSFØRING
Kjerpeseth mener Jansons domene-kupp er «frekt»
Toppsjefen i Sparebanken Norge reagerer på at konkurrenten tviholder på domenet sparebankennorge.no

Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Norge, mener det er frekt at konkurrenten Sparebank 1 Midt-Norge nekter å gi fra seg domenet sparebankennorge.no. Det har han uttalt til Bergens Tidende.
Domenet sender nå potensielle kunder videre til konkurrentens nettside.
– Det de gjør er ganske frekt. Søker du opp Sparebanken Norge, rutes du rett til dem. Hvis folk ser reklame for oss og vil sjekke det opp, havner de hos Sparebank 1 Midt-Norge. Er ikke det litt freidig? sier Kjerpeseth til BT.
Kampen for domenet
Domenet sparebankennorge.no ble registrert av Sparebank 1 SMN sent i 2021, som omtalt først av E24.
Sparebanken Vest klaget inn Sparebank 1 SMN på registreringen i desember i fjor, der klagen baserte seg på blant annet at Sparebank 1 ikke er i domenet sparebankennorge.no. Og at SMN dermed handlet i ond tro.
Domeneklagenemnda hos Norid fastslo derimot at Sparebank 1 SMN ikke handlet i ond tro da de registrerte sparebankennorge.no allerede tilbake i 2021 – altså før Sparebanken Norge var påtenkt.
BankShift kunne også avdekke at domenet sparebankennorge.com ble registrert allerede i 2002, og ifølge Domeneshop eies dette domenet av Terra Gruppen – nå bedre kjent som Eika.
Håper på løsning
Selv om banken tapte domenestriden i klagenemnda tidligere i år, håper Kjerpeseth likevel på en løsning innen fjerde kvartal neste år, skriver BT. Da skal banken over på felles teknisk plattform.
Konserndirektør Rolf Jarle Brøske i Sparebank 1 Midt-Norge opplyser til BT at det ikke har vært dialog om saken etter nemndas avgjørelse. Han har ikke svart på hvorfor banken ønsker å beholde domenet.
Sidsel Lie, merkevarerådgiver og partner i Grid, med spesialisering i utvikling av merkevarenavn, har tidligere uttalt til BankShift at hun synes valget av navnet Sparebanken Norge er "absurd", med tanke på domene-konflikten:
– Sparebanken Norge skal bli en betydelig aktør i Norge, med tydelig navn og visuell identitet. Derfor er det helt absurd at de har valgt et navn de ikke eier domenet til.