RESULTAT
KLP Banken vender blikket mot Eika etter rolig første kvartal: – Vi har en tydelig vekstambisjon
Et resultat som øker noe sammenlignet med et år siden, er nok til at man er fornøyde i KLP Banken. Nå ser man positivt på fremtiden, som en del av Eika-alliansen.

KLP Banken øker renteinntektene i årets første kvartal. Nå ser sjefen i banken lyst på fremtiden, som skal bestå av vekst og inntog i Eika-alliansen.
– Det har vært et positivt første kvartal for KLP Banken. Dette skyldes i hovedsak at netto renteinntekter har økt, blant annet som følge av lavere innlånskostnader og volumvekst på egen balanse på offentlig marked. I tillegg har den sterke innskuddsveksten vi så gjennom 2024 fortsatt, noe som også bidrar til gode resultater, sier administrerende direktør Marianne Sevaldsen i KLP Banken til BankShift.
Hun er klar på at arbeidet banken har lagt ned på effektivisering og automatisering har vært viktige for at banken leverer resultatet de gjør.
– Vår satsning på effektivisering og automatisering gir tydelige resultater, og har blant annet gjort det mulig å redusere renten på utvalgte boliglån. Vi har også forenklet prislisten for å gjøre produktene våre enklere å forstå, og mer tilgjengelige for kundene.
I tillegg vil Sevaldsen påpeke at KLP Banken fortsetter å motta «Kundefavoritt»-stempelet på plattformen Bytt.no.
– Dette er en viktig anerkjennelse og en tillitserklæring fra kundene våre, og noe som er en stor motivasjon for alle oss som jobber i KLP Banken, sier hun.
Inn i Eika
KLP Banken bestemte seg i februar for at tiden var moden for å gå inn i et banksamarbeid, og valget falt på Eika-alliansen, etter et drøyt halvår med formell prosess. Sevaldsen forteller at begge parter har vært opptatt av å etablere kontakter og relasjoner på tvers den siste tiden, noe hun sier de er godt i gang med.
– KLP Banken har også blitt eier i Eika Gruppen, og fagressurser hos oss er invitert med inn i relevante foraer og møteplasser hos dem. For å konvertere over til Eika er vi også helt avhengig av vår eksisterende leverandør Tietoevry, så her er det mye som fremover skal koordineres mellom tre aktører. Vi er i dialog med partene om tidshorisonten for konverteringen, og så snart vi er enige om tidspunktet begynner forberedelsene for fullt. Det gleder vi oss til, sier Sevaldsen.
Distribuerer KLP-produkter
Selv om KLP Banken går inn i Eika, skal banken fortsette med å distribuere KLP-produkter når det gjelder forsikring og forvaltning. Altså ikke Eikas produkter. På spørsmål om hvordan samarbeidet vil foregå, sier Sevaldsen at det er flere andre ting som står på agendaen.
– Det vil bli et tett samarbeid med alliansen selv om KLP Banken skal fortsette å distribuere egne forsikrings- og fondsprodukter. Banken vil jobbe tett med alliansen når det gjelder videreutvikling, automatisering og digitalisering av både bankprodukter, banktjenester, kundeflater og rådgiververktøy. I tillegg vil vi delta i kompetanse- og ressursgrupper.
For KLP Banken påpeker Sevaldsen at det å bli en del av noe større, vil gi banken mange fordeler, som å dra nytte av stordriftsfordeler knyttet til rapportering, risiko og compliance, og tilgang til diverse kompetansemiljøer.
– Vil man se på mulighetene for å distribuere Eika sine produkter i fremtiden?
– Vi er oppmerksomme på mulighetene våre, men vi er del av KLP, og det er naturlig at vi derfor distribuerer konsernets egne produkter så langt de er tilstrekkelige, sier Sevaldsen.
Vekst - både i privat og offentlig
Hun ser frem til at migreringen inn i Eika blir gjennomført, og er klar på hvilke ambisjoner banken har for veien videre.
– Vi har en tydelig vekstambisjon innen både utlån, innskudd og kundevekst fremover, og ønsker dermed nye kunder varmt velkommen, både i det private og offentlige markedet. For å lykkes involverer vi de ansatte bredt i vårt strategiarbeid, og tiltak for å nå våre mål som settes og følges opp på avdelingsnivå og på tvers av hele organisasjonen. En viktig milepæl blir naturligvis migreringen til Eika. Det vil gi oss flere stordriftsfordeler som også kommer kundene til gode. Vi ser lyst på fremtiden, med både kapasitet og vilje til videre utvikling og vekst, sier Sevaldsen.
Da er spørsmålet hvordan KLP Banken skal klare å ta markedsandeler, spesielt i et personmarked som virker å tilspisse seg.
– Det er tøff konkurranse i personmarkedet, og for å ta markedsandeler må vi være relevante og tilgjengelige for kundene. Priser og betingelser må alltid være konkurransedyktige, men i tillegg forventer kundene i dag sømløse, digitale løsninger som er enkle å forstå og bruke. Vi jobber derfor kontinuerlig med å forbedre kundenes brukeropplevelser blant annet gjennom å automatisere prosesser.
– Samtidig er vi opptatt av å yte god kundeservice. Vi skal være lett tilgjengelige når kunden har behov for hjelp, og svare dem ut raskt, blant annet gjennom vårt meget kompetente kundesenter, som også scorer svært høyt i kundetilfredsmålinger, sier Sevaldsen.
Ingen fusjonsplan
Og en samtale med en banksjef i 2025 er ikke komplett om man ikke i det minste spør om mulige fusjoner i tiden som kommer.
– Vi står trygt alene som en solid bank og som en del av et større fellesskap gjennom både KLP og Eika. Det gir oss både styrke, stabilitet og utviklingskapasitet, sier Sevaldsen.