KUNDETILFREDSHET

Kron er nordmenns sparefavoritt

For tredje år på rad har Storebrand Banks sparekonsept Kron Norges mest fornøyde sparekunder.

Camilla Leikvoll i Storebrand
Camilla Leikvoll i Storebrand Bank mener Kron har klart overgangen fra fintech til integrert sparetilbud i banken på en strålende måte.
Publisert

– At vi fortsetter å engasjere kundene på det nivået vi gjør nå, er vi utrolig glade og stolte over, sier Camilla Leikvoll, sjef i Storebrand Bank, da BankShift ber henne kommentere at Kron-kundene fortsetter å være Norges mest fornøyde sparekunder.

Faktum er at Kron på en måte har spilt i en egen liga i Epsi Norges undersøkelse over hvor fornøyde nordmenn er med bankenes tilbud innen sparing og investeringer.

I år ble Krons score 75,1 poeng. Det er noe ned fra tidligere år. I fjor ble resultatet 76,3 poeng, mens det i debutåret 2023 ble 77,0 poeng.

Har klart syretesten

At Kron i løpet av den tiden har gått fra å være et eget selskap, dog heleid av Storebrand, til å ha blitt bankens eget sparetilbud, med Storebrand Pensjon integrert i appen, har hatt marginal påvirkning på kundenes tillit til tjenesten.

– Vi visste at vi kjøpte en veldig god og populær tjeneste, så har det på en måte vært syretesten for oss å opprettholde det nivået etter hvert som vi har knyttet den tettere til banken og introdusert nye ting, som pensjon. Det har jo gitt en annen type kunder enn det vi har hatt historisk, sier Leikvoll.

Testen må sies å være bestått. Krons resultater er nemlig eneste noteringene over 75,0 poeng i løpet av de fem år Epsi har målt kundetilfredshet innen sparing.

Eneste aktør over 75 poeng

I Epsi-undersøkelsene er det nemlig slik at en score over 75 viser til en sterk relasjon mellom bank og kunde, mens en score under 60 tyder på store vanskeligheter med å motivere kundene til å bli, og resultater derimellom er ulike grader av godkjent.

Det betyr at Kron er den eneste spareaktøren som har klart å nå en sterk relasjon mellom bank og kunde.

Ifølge Epsi opplever kundene «at Kron tilbyr enkle, intuitive og godt tilpassede løsninger som er lette å forstå og bruke». Kron får også gode tilbakemeldinger på tydelig og relevant kommunikasjon som holder kundene oppdatert, særlig når det gjelder markedsinformasjon og spareråd.

Drar Storebrand med seg

Det kan noteres at Storebrand gjør det ganske så godt også i eget navn. Selskapets eksisterende sparetilbud ender på femteplass med 67,4 poeng, også det en bit over bransjegjennomsnittet på 64,9 poeng.

– Internt pleier vi å si at vi lykkes og feiler sammen, sier Leikvoll.

Med det mener hun at Storebrand som organisasjon går gjerne i samme retning i alle EPSI-undersøkelsene. I fjor peket pilene noe ned både for bank og forsikring, mens i år peket de oppover.

Det kan muligens gjelde også for andre aktører. Sbanken er den banken som har kommet nærmest å passere 75 poeng. I premiereåret 2021 fikk Sbanken 74,3 poeng. Siden har fallet vært bratt. I år endte banken nesten 20 poeng lavere på 55,7 poeng. Også morbanken DNB gjør det dårlig og ender på 59,0 poeng.

Kundenes misnøye med DNB og Sbanken er godt kjent fra bankundersøkelsen tidligere i høst. På spareområdet er manglende interesse fra leverandørene som er det store problemet, ifølge EPSI: «Til tross for et bredt utvalg av spareprodukter og relativt gode vurderinger av de tekniske løsningene, etterlyser kundene i både DNB og Sbanken at leverandørene viser større interesse for dem og deres situasjon.»