RENTER
Måtte stenge midlertidig etter rentegrep: – Vi håper å åpne for nye søknader over ferien
Kundene rant inn i Nordirekte etter rentegrep – til slutt ble det for mange, og digitalkonseptet måtte stenge dørene. Nå håper banken å åpne for nye søknader over sommerferien.

I slutten av februar kuttet Nordirekte renten i forventning om at sentralbanken skulle gjøre det samme. Da Norges Bank ikke gjorde det, valgte digitalkonseptet til Skagerrak Sparebank å stå ved beslutningen, og kundene rant inn. I midten av mai sa administrerende direktør Jan Kleppe at de hadde tatt ned aktiviteten, og ved månedsskiftet mai/juni innførte banken et midlertidig stopp av nye lånesøknader.
– Siden vi kuttet renten har vi justert den ytterligere, så den er fortsatt ganske gunstig. På grunn av pågangen så vi oss nøtt til å stenge midlertidig og å behandle de søknadene vi har liggende, sier Jan Kleppe til BankShift.
Fellesferien er i gang, og planen er å åpne for nye lånesøknader hos Nordirekte etter ferien.
– Det er veldig hyggelig at folk responderer på rentegrepet vi har gjort. Dette er en topp, så vi kan ikke bemanne for den aktiviteten. Men det blir stadig bedre og vi håper å åpne for nye søknader over ferien, smiler Kleppe.
På det meste hadde banken over 1000 lånesøknader i kø.

Bra for en vanlig bank
Kundene som flytter lånene sine basert på lavest pris, er ofte mindre lojale enn andre bankkunder.
– Er de prissensitive kundene verdt jaget for en bank?
– For en bank som oss utgjør de et godt grunnlag. Det er lån med lav risiko som er godt for miksen i vår utlånsportefølje. Det er vanskelig å få en akseptabel margin for en bank som kun driver med lavprislån, svarer Kleppe.
Skagerrak Sparebank hadde et brutto utlån på 31,4 milliarder kroner ved utgangen av første kvartal i år. Det rapporteres lite på digitalkonseptet isolert, men ifølge Kleppe utgjør utlånet gjennom Nordirekte rundt fire milliarder kroner.
– Det er over ti prosent av vår portefølje og den vokser raskere enn resten av porteføljen, sier Kleppe.
Mye manuelt arbeid
Selv om digitalkonsepter krever mindre arbeid enn andre bankkunder, så er det fortsatt noe manuelt arbeid med å få dem inn i banken. Selv om flere banker snakker om heldigitale låneprosesser, så er det fortsatt vanlig at bankene tar en titt på søknadene før de tar inn nye kunder.
– Vil heldigitalisering av lånesøknadene gjøre det lettere å ta inn mange kunder samtidig?
– Vi er nok fortsatt et stykke unna å få heldigitalisering av låneprosessene. Spesielt innen antihvitvasking og midlenes opprinnelse er det utfordrende å ha en heldigital prosess. Det kommer også an på hvor mye man legger på kunden. Vi kunne spurt om mer informasjon i lånesøknadene enn det vi har gjort, det ville kunne lette vårt arbeid i etterkant, svarer Kleppe.