SVINDEL
Muldyr fikk medhold – beholder Vipps-konto
Etter en avgjørelse i Finansklagenemnda har Vipps måttet gjenåpne en brukers konto til tross for svindelaktivitet. Nå har Vipps også endret praksis, i tråd med nemndas dom.

Et "muldyr" – en person som formidler penger på vegne av kriminelle – ble permanent utestengt fra Vipps etter sin lyssky aktivitet som foregikk sommeren 2022. Nå, etter å ha klaget til Finansklagenemnda, har mannen fått medhold og får likevel beholde sin Vipps-konto.
Hege Hagen, leder for antihvitvasking og svindelbekjempelse i Vipps Mobilepay, forteller til BankShift at Vipps har endret praksisen sin for oppsigelse etter nemndsavgjørelsen.
– For oss er det viktig å både ivareta tryggheten i tjenesten og å sikre at kunder behandles på en rettferdig og forutsigbar måte, og vår praksis er nå i tråd med Finansklagenemdas avgjørelse, forteller Hagen til BankShift.
Hun legger til at Vipps tar Finansklagenemndas avgjørelse til etterretning. Sperren som tidligere var lagt på brukeren er opphevet, og brukeren har igjen tilgang til Vippsen sin.
Tok ut penger fra svindel
Vipps-saken startet i juli 2022 da en mann – i denne saken omtalt som "klageren" – ble utestengt fra Vipps etter å ha mottatt penger som stammet fra svindel.
Klageren hadde mottatt en overføring på 25.253 kroner fra en eldre person som var blitt utsatt for vishing – svindel over video. Svindleren, en bekjent av klageren, utga seg for å være fra politiet og lurte vedkommende til å sende pengene til klagerens konto.
Klageren forklarte at han ble bedt av en kamerat om å ta imot pengene via Vipps og senere ta ut kontanter. Vipps reagerte den gangen med å gi klageren tre måneders karantene, noe klageren godtok – selv om han alltid fastholdt at han aldri hadde ment å gjøre noe kriminelt, men rett og slett ble lurt av kameraten.
Utkastet etter bedrageridom
I 2024 ble svindleren, som hadde utført vishingen og sendt pengene til klageren, dømt for grovt bedrageri mot flere eldre personer. I dommen ble klageren omtalt som et «muldyr» og kort tid etter valgte Vipps å avslutte kundeforholdet permanent.
Klager mente oppsigelsen var urimelig, ettersom han allerede hadde sonet karantenen og ikke hadde hatt lignende hendelser etter 2022.
Nemnda la vekt på at dommen mot svindleren ikke ga ny informasjon om klagerens rolle. I avgjørelsen heter det:
«Dommen sier ingenting om at klageren kjente til at det var svindelpenger han mottok. Nemnda kan ikke se at det er noe i dommen som gir grunnlag for å hevde at klagerens opprinnelige forklaring til Vipps var uriktig.»
Finansklagenemnda konkluderte med at det ikke var bevis for at klager bevisst hadde brukt Vipps til ulovlige formål. Nemnda slo fast at Vipps ikke kunne si opp kundeforholdet på grunnlag av forhold som allerede var sanksjonert to år tidligere.
Nemnda understreket at det er alvorlig å opptre som muldyr, men slo fast at Vipps ikke kunne si opp kundeforholdet på nytt grunnlag som allerede var behandlet. Avgjørelsen var enstemmig.
Mange brukere, få muldyr
Hagen sier til BankShift at Vipps ikke kan gå ut med konkrete tall på hvor mange kunder som har blitt sagt opp de siste årene på grunn av mistanke om misbruk eller svindel.
Det hun kan si, er at det generelt er få muldyr på den store engen av Vipps-brukere.
– Dette gjelder kun gjelder et svært lite antall kunder sett opp mot de mange millionene som bruker Vipps. De fleste av disse sakene er alvorlige, og vi gjør alltid en grundig vurdering før en så inngripende beslutning tas, forteller Hagen.