VAREMERKE
Nei til «Sparebanken Norge» ble ja med logo fra Vest
Etter å tidligere ha fått avslag på varemerket uten logo, har Sparebanken Vest nå fått registrere varemerket og har laget en tilhørende logo. – En strategisk beslutning, sier banken.


I starten av mai kom nyheten om at Sparebanken Vest hadde fått avslag på sin søknad om varemerkeregistrering for navnet «Sparebanken Norge» . Da forsøkte banken å registrere ordmerket Sparebanken Norge uten noen tilhørende logo, og sa etter avslaget at de hadde planer om å jobbe ut et merkevareuttrykk og prøve på nytt.
Nå har de fått godkjent et figurmerke og et kombinert merke (se faktaboks):
Sparebanken Norge – denne gangen med logo.
En strategisk beslutning
– Vi er fornøyde med at Patentstyret har godkjent søknaden om å registrere sammenstilling av navnet Sparebanken Norge og en logo, sier kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Vest, Hanne Dankertsen.
Hun forteller at det er en strategisk beslutning som ligger bak registreringen av varemerket.
–Dette er en beslutning som handler om at banken ønsker å eie og ha muligheten til å ta i bruk kombinasjonen av navn og logo i en tid der det skjer mye i banksektoren.
Banken svarer ikke på hvorvidt de har planer om å ekspandere utover regionen sin, eller om de eventuelt planlegger å bytte navn til Sparebanken Norge.
Ordmerket var for generelt
Da banken opprinnelig fikk avslag i mai, sa Knut Andreas Bostad, seksjonssjef for design og varemerke i Patentstyret, den gang til BankShift at denne merkevaren var for generell til å kunne registreres med enerett.
– Et varemerke har en funksjon: det skal gjøre det mulig for en forbruker å skille de forskjellige tilbyderne fra hverandre. Varemerket «Sparebanken Norge» er for generisk, og det er beskrivende for tjenesten: det er en sparebank i Norge.
I intervjuet sa Bostad den gang at Sparebanken Vest fortsatt ikke hadde fått eneretten til varemerket «Sparebanken Norge» selv om de hadde registrert tekst og logo sammen.
– De hadde kun fått registrert sammenstilling mellom logo og varemerke, men ikke eneretten til å bruke det, sa Bostad, og presiserte at varemerket kunne blitt godkjent med logo, men uten enerett. Dette betyr at andre også kan bruke navnet.
Har fått enerett
Nå har banken likevel fått enerett på bruken av den registrerte logoen og kombinasjonen logo og navn – men ikke navnet alene.
– Banken fikk først avslag på ordmerke – hva var annerledes denne gangen?
– Det er ulike typer varemerker bedrifter kan søke på. Sparebanken Vest har nå søkt og fått registrert to typer varemerker, et som kalles figurmerke og et som benevnes kombinert merke.
Det sier Elisabet Mæland Fosse, som er avdelingsdirektør for marked og kommunikasjon i Patentstyret. Hun legger til at ordmerke er den varemerketypen som gir enerett til tekst eller navn alene.
Det måtte altså en logo til for at Sparebanken Vest skulle få gjennomslag.
... men ikke på navnet alene
– Man vil også kunne få beskyttelse for teksten i et merke bestående av en logo og tekst dersom teksten i merket har «særpreg». Men siden teksten «Sparebanken Norge» ikke har varemerkerettslig særpreg, gir ikke det kombinerte merket noen beskyttelse for teksten alene, sier Fosse.
– Varemerket til den fremtidige storbanken Sparebank 1 Sør-Norge er nå under behandling - med logo. Er det sannsynlig at dette varemerket vil registreres med enerett, ettersom Sparebanken Norge ble godkjent?
– Vi uttaler oss generelt ikke om søknader som er til behandling.
LES OGSÅ: