TEKNOLOGI

Nett- og mobilbanken til Sparebanken Norge nede i flere timer

Tietoevry skapte problemer for landets største sparebank denne helgen.

Sparebanken Vest har byttet visuell profil til Sparebanken Norge.
Nettsidene til Sparebanken Norge.
Publisert

Flere kunder fikk lørdag formiddag ikke tilgang til Sparebanken Norge sin nett- og mobilbank, grunnet tekniske problemer hos en underleverandør. Det var BA som omtalte saken først.

Feilen ble først løst over klokken 15.30, etter at tjenestene hadde vært utilgjengelige i rundt fire til fem timer.

– Vi har problemer med en underleverandør, sa Hanne Dankertsen, kommunikasjonsdirektør i banken, til BA.

Kjernebankleverandør med problemer

BankShift har vært i kontakt med Dankertsen på SMS, og hun bekrefter at underleverandøren det er snakk om, er Tietoevry.

Sparebanken Norge er ikke de eneste som har hatt problemer med en kjernebankleverandøren i det siste.

Sparebank 1-alliansen har i det siste også sitt med nedetid, og nylig ble enkelte kunder trukket dobbelt. I sistnevnte tilfelle bekreftet Sparebank 1 til BankShift at det var Tietoevry som hadde problemer.

Vil bytte bank

Selv om kundene ikke kom seg inn i nettbanken til Sparebanken Norge i løpet av helgen, fungerte fortsatt betalingsløsningene. Ifølge Dankertsen kunne man bruke betalingskort som vanlig.

Blant dem som ble rammet var Stine Bjorøy-Knudsen, som opplevde frustrasjon mens hun var på handletur med familien.

– Siden Sparebanken Vest ble til Sparebanken Norge har det bare vært problemer. Om dette fortsetter så vil jeg bytte bank, sa hun til BA.

Dankertsen har bekreftet ovenfor BankShift at problemet nå er løst.