KUNSTIG INTELLIGENS

Nordiske unge i handlerush stoler mest på KI-agenter 

Og én av tre unge kjøper gjerne dagligvarer med KI-assistert handel.

Norge-sjef Bente Josefsen i Visa
Publisert

En ny rapport fra Visa peker på at unge voksne i Norden er langt mer positive til å la KI-agenter ta seg av tidskritiske kjøp, som konsertbilletter eller varer med begrenset opplag. 

Ifølge Visa Nordic Agentic Commerce-rapporten, basert på en undersøkelse av 4000 forbrukere i regionen, oppgir 45 prosent av 18–29-åringene at de er komfortable med å overlate slike oppgaver til en KI-agent.

Visa selv har lansert sin egen plan for KI-assistert handel, ved navn Visa Intelligent Commerce. Planen er å lansere i Europa innen utgangen av 2025, og Norgessjef Bente Josefsen i Visa har tidligere uttalt til BankShift at de for tiden arbeider med å fastsette tidsrammer for hvert marked, inkludert Norge.

Visa har også lansert et rammeverk som skal hjelpe forhandlere med å verifisere KI-agenter under utsjekk. 

Tillit øker under stress

Tallene fra rapporten viser at tilliten til KI spesielt øker når hastighet og knapphet spiller inn, selv om mange fortsatt foretrekker manuell kontroll ved mer rutinemessige kjøp. 

Finske forbrukere er mest positive, med 44 prosent som sier de stoler på KI-agenter for tidskritiske transaksjoner. Tilsvarende tall er 36 prosent i Norge, 28 prosent i Sverige og 24 prosent i Danmark.

Josefsen mener utviklingen viser et raskt skifte i forbrukeratferd. 

– Norske forbrukere har alltid vært tidlige ute med å ta i bruk innovasjon, og denne åpenheten for KI-agenter viser hvor raskt dette skiftet akselererer. At nesten halvparten av unge voksne i Norden er klare til å la KI-agenter håndtere tidskritiske kjøp, er et tydelig signal om hvor raskt forbrukeratferden utvikler seg. Vår rolle er å sørge for at disse opplevelsene er sikre og pålitelige, slik at innovasjon kan skje med tillit, sier Josefsen i en pressemelding.

Én av tre kjøper gjerne smør med KI-agent

I rapporten kommer det frem at unge skiller seg tydelig ut også når det gjelder hvilke typer kjøp de kan tenke seg å overlate til KI-agenter. 

Hele 29 prosent av nordiske 18–29-åringer sier de er komfortable med å la en agent kjøpe dagligvarer og andre hverdagsvarer, mot bare 7 prosent blant dem over 65 år. Unge er også mer positive til å bruke KI-agenter til reiser og overnatting (24 prosent), mens aksepten faller jevnt med alderen. 

Bruken av KI-verktøy i kjøpsprosesser er også økende. Ifølge rapporten har 26 prosent av nordmenn, 35 prosent av finner, 29 prosent av svensker og 19 prosent av dansker allerede brukt tjenester som ChatGPT eller Copilot for å ta kjøpsbeslutninger. 

– Agentbasert handel er den neste evolusjonen av digitale betalinger – og ikke lenger kun teoretisk. Disse agentene må være pålitelige med betalinger, ikke bare for forbrukere, men også for banker og selgere, sier Helene Bredesen, produktsjef for Visa i Norden.

– Vi jobber for å sikre at når KI-agenter blir en del av hverdagens shopping, kan forbrukere stole på den samme sikkerheten og beskyttelsen de stoler på i dag.