FINTECH
Norsk premiere for nytt KYC-system fra Stø: – Man må tørre å «disrupte» seg selv
Kundekontroll er for lengst etablert som et tredje forretningsområde i Stø, ved siden av BankID og BankAxept. Nå er det meningen at Stø KYC Flow skal tre ut av skyggen til de mer kjente varemerkene.
For to måneder siden ble KYC Flow lansert i Sverige. Da ble det rullet ut til den svenske regnskapssuksessen Fortnox' rundt 11.000 kunder. 1. desember åpnes døren også for norske kunder.
– Det er nå det virkelig begynner, sier Eva Cecilie Sandberg, som er leder for KYC i Stø, til BankShift, og legger til:
– Vi lager en helt ny hverdag for rapporteringspliktige selskaper ved at vi samler hele prosessen for kundekontroll i en og samme tjeneste. Og at tjenestene er modulære, slik at man kan plugge inn deler av en flyt eller en prosess i en eksisterende løsning på en helt annen måte.
Har kjøpt to selskaper ...
Satsingen på kjenn-din-kunde-løsninger ble påbegynt kort tid etter at selskapet separerte fra Vipps. Bare et par måneder etterpå, sommeren 2022, kjøpte man tjenesten Kundesjekk fra Stavanger-selskapet Systor Vest. I fjor sommer kom neste oppkjøp da Beaufort Solutions ble snappet opp.
Selskapene har etter hvert bygget seg en sterk posisjon blant rapporteringspliktige selskaper som ikke er banker. Kundesjekk har lenge hatt partnerskap med blant Regnskap Norge, Power Office og Visena og har cirka 1500 kunder i dag. Beaufort Solutions har rundt 130 kunder i hovedsak blant eiendomsmeglere.
... men har bygget helt nytt
Stø KYC Flow baserer seg imidlertid ikke på noen av de eksisterende løsningene. Det er et helt nytt system som er bygget ved siden av. Derfor skjer lanseringen nå mot nye kunder. Samtidig påbegynnes prosessen med å migrere alle eksisterende kunder.
– Det kan jo virke litt rart at vi ikke har bygget videre på noen av våre plattformer, de er jo ikke mer enn fem år gamle noen av dem, men vi har ønsket å bygge en plattform uten noe «legacy» i systemet, sier Sandberg.
Hun er samtidig tydelig på at det har vært tett dialog med kundene om hvilken funksjonalitet som har vært nødvendig å ta med videre. Hovedpoenget er at Stø gjennom å bygge fra bunnen av, har fått mer av hyllevare-løsning for KYC-software. Dermed kan den kjøpes som den er, men kundene kan også velge å bare bruke enkelte deler, eller moduler, i virksomheten.
– Noen som bare trenger en KYC-flyt for onboarding, kan velge det. En annen som ønsker et eierkart for å se på konsernstrukturer, tar i bruk det. Løsningen er ikke laget som en monolitt, men som mikrotjenester. Det gjør den til noe annet enn våre to etablerte softwaretjenester, forteller Sandberg.
Mye jobb «under panseret
I tillegg har man jobbet «under panseret» og blant annet knyttet den nye tjenesten tettere opp mot overvåkingsarbeidet for drift og oppetid som gjøres sentralt i Stø.
Selve onboarding-prosessen til systemet er nå også helt automatisert, det var det ikke i de gamle systemene. Sandberg forteller at selskapet var gjennom en periode med voksesmerter da Kundesjekk-tjenesten fikk mange nye kunder på kort tid, men en betydelig grad av manuelle prosesser. Det har man lært av.
– Så konklusjonen var at det var bedre å bygge fra scratch enn å lappe videre på eksisterende tjenester?
– Man må tørre å «disrupte» seg selv. Skal vi fortsette å være relevante og kunne snu oss raskt når det kommer reguleringsendringer, må vi være agile. Derfor er det bedre at vi «disrupter» de etablerte tjenestene våre enn at det kommer en konkurrent og «disrupter» oss, sier Sandberg, og fortsetter:
– Men det skal innrømmes at det er en prosess å få med utviklere som er stolte over hva de har bygget, å ta inn over seg tanken «kill your baby», nå skal vi bygge på nytt. Vi skal ta med oss alt vi har lært, snakke med kundene om hva de vil ha med videre og utfordre oss selv på hva vi ikke har løst, men må løse fremover.
Et av tre tilbud
KYC Flow blir én av tre ting som Stø KYC-gren tilbyr kundene. En annen er datatjenester gjennom API-integrasjoner. For eksempel BankIDs løsning for antihvitvaskingskontroll. Og den tredje er kurs og kompetanse, som omfatter opplæring i både det nye systemet og kundekontroll som fag.
– Et mer modulært system fører vel også til raskere utvikling?
– Vi får en helt annen konkurransekraft fremover. Tjenesten vi nå lanserer er bare den første releasen, men vi har mange spennende planer fremover, som nå kan gjennomføres raskere.
Regulering begrenser KI-bruk
– Hva med KI? Kunstig intelligens er jo det som skal gjøre allting mer effektivt i dag, men du har faktisk ikke nevnt KI en eneste gang.
– Det er et interessant spørsmål når alle kunder ønsker seg automatisering og en mer effektiv hverdag, sier Sandberg.
Hun forteller at KI blant annet brukes til å gjennomføre såkalt «Adverse Media Screening», eller å tråle nettet for å sjekke om det finnes negativ omtale knyttet til økonomisk kriminalitet om personen eller bedriften som skal sjekkes. Det er typisk en ting som forbedrer en saksbehandlers mulighet til å ta rett beslutning.
– Men et fundament i hvitvaskingsloven er at det skal være menneskelige vurderinger. Det er ikke lov per i dag å overlate hele KYC-prosessen til en KI. Vi har mange spennende tanker om hvordan KI kan brukes i våre tjenester, men det kan aldri gå på kompromiss med hva som er loven, sier Sandberg.