FUSJON
Pålegger stiftelser negativ kontroll over SSN: – Det skal ikke være kurant å omdanne en sparebank til aksjebank
Finanstilsynet krever at tre stiftelser skal ha negativ kontroll over SSN – det er fordi det er en aksjebank, forklarer tilsynet.

Finanstilsynet satte som vilkår for fusjonen mellom Sparebank 1
SR-Bank og Sparebank 1 Sørøst-Norge til Sparebank 1 Sør-Norge (SSN) at tre
stiftelser må eie 33,34 prosent av den fusjonerte banken. Seksjonsleder for
konsesjoner og regulering, avdeling for bank- og forsikringstilsyn i
Finanstilsynet, Hege Bunkholt Elstrand, forklarer til BankShift at det har
sammenheng med at den fusjonerte banken blir en aksjebank.
– Ved denne typen sammenslåinger følger det av finansforetaksloven med forarbeider at det er et vesentlig hensyn å bevare den lokale tilstedeværelsen som de små sparebankinstitusjonene representerer, og at det ikke skal være kurant å omdanne en sparebank til aksjebank. Dersom det skal åpnes for slik sammenslåing, der sparebanken overdras til en aksjebank, vil et viktig hensyn være at transaksjonen kan legge til rette for en hensiktsmessig videreføring av virksomheten i sparebanken, skriver Bunkholt Elstrand i en epost til BankShift.
SR-Bank ble omdannet til en aksjebank i 2012, i den forbindelsen påla tilsynet at Sparebankstiftelsen SR-Bank skulle eie 25 prosent av banken. Det er SR-Bank som er den overtakene banken og da blir den fusjonerte også banken en aksjebank. Bunkholt Elstrand utdyper at sparebankstiftelser skal videreføre sparebanktradisjonene og ha som lovfestet formål et langsiktig og stabilt eierskap i sparebanken eller den omdannede banken.
– Ved å stille krav om at de tre største stiftelsene skal ha en minste samlet eierandel på 33,34 prosent, vil sparebankstiftelsene kunne oppnå negativ kontroll på den sammenslåtte bankens generalforsamling slik at de kan stoppe vedtak som krever tilslutning fra mer enn to tredjedeler av aksjonærene, for eksempel vedtektsendringer og sammenslåinger, skriver Bunkholt Elstrand.
Kun de tre største blir pålagt eierskap
Stiftelsene som kommer til å eie i SSN er Sparebankstiftelsen SR-Bank, Sparebank 1 stiftelsen BV, Sparebankstiftelsen Telemark, Sparebankstiftelsen Sparebank 1 Modum, Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg, Sparebankstiftelsen Nome og SpareBank 1-stiftinga Kvinnherad. Første og siste er fra SR-Bank og resten er fra Sparebank 1 Sørøst-Norge.
Det er de tre første stiftelsene som blir pålagt eierkrav.
– Kravet er lagt på de tre største stiftelsene fordi det for de minste stiftelsene vil kunne være vanskelig å opprettholde sine eierandeler i eventuelle framtidige kapitalutvidelser. De fire minste stiftelsene vil uansett være forpliktet etter vedtektene til å sikre langsiktig og stabilt eierskap i den sammenslåtte banken, forklarer Bunkholt Elstrand.
– Kan dere ilegge eiere et krav om å eie et selskap?
– Det skal ikke være kurant å omdanne en sparebank til aksjebank, og at dersom det i det hele tatt skal gis tillatelse, er det forutsatt i finansforetaksloven at finansstiftelsene skal ha en sentral rolle i å sikre videreføring av sparebanktradisjonene med lokal forankring, svarer Bunkholt Elstrand.
Må være klar for emisjoner
Hun poengterer at på tidspunktet for sammenslåing vil de syv stiftelsene basert på vederlaget de mottar, samlet ha en faktisk eierandel i SR-Bank som er høyere enn 33,4 prosent.
– Må stiftelsene som blir pålagt eierskap ha en buffer for å kjøpe seg opp ved en eventuelle emisjoner?
– Sparebankstiftelsene har som lovfestet formål et langsiktig og stabilt eierskap i sparebanken eller den omdannede banken, og stiftelsen må innrette kapitalforvaltningen av fondets midler på en måte som ivaretar stiftelsens formål, svarer Bunkholt Elstrand.
– Hvorfor er det et samlet krav og ikke et krav om en hvis eierandel til hver stiftelse?
– Finanstilsynet har stilt vilkår om at de tre største sparebankstiftelsene må vedtektsfeste en nærmere bestemt eierandel i den sammenslåtte banken som til sammen gir en eierandel for de tre stiftelsene på minst 33,4 prosent, forklarer Bunkholt Elstrand.
Gjelder kun aksjebanker
Ifølge Bunkholt Elstrand er de fleste søknadene om sammenslåing mellom banker med lik organisasjonsform, for eksempel to sparebanker. I disse sakene har det ikke blitt stilt vilkår om en bestemt eierandel for stiftelsene, det kommer det mest sannsynlig ikke til å bli fremover heller.
– Vil dere stille tilsvarende krav til andre banker som fusjonerer fremover?
– Kravet i denne saken må ses i sammenheng med at det gjelder banker med ulike selskapsformer der virksomhet i en sparebank skal overdras til en bank organisert som allmennaksjeselskap. Finanstilsynet kan vanskelig gi et klart svar på spørsmålet, da det i hver enkelt sak må foretas en konkret skjønnsmessig helhetsvurdering basert på de konkrete forholdene i saken, avslutter Bunkholt Elstrand.