KONTORER

Satser lokalt med nasjonal modell: – Vi jobber mye på tvers

Nordea satser fortsatt på Narvik i et konkurranseutsatt miljø og skal nå øke staben, til tross for at kontorets offisielle åpningstid bare er én time per dag.

Sonja Eidstø er banksjef Personmarked i Nordea i Narvik.
Sonja Eidstø er banksjef Personmarked i Nordea i Narvik.
Publisert

NARVIK: – Nordea fortsetter å være til stede i Narvik til tross for høy banktetthet og hard konkurranse fordi vi har ansatte som gjør en forskjell. Vi er en gjeng som leverer. Når du har gode ansatte som leverer bra, da er det ikke noe alternativ å ikke ha kontor.

Det sier Sonja Eidstø, som er banksjef Personmarked i Nordea i Narvik, og har Hålogaland som sitt område.

I en by hvor DNB ikke lenger har noen filialer, holder den nordiske storbanken kontoret åpent – riktignok bare én time hver dag, fra klokken ti til elleve.

– Antall kunder som kontakter oss via drop-in er nedadgående. For oss er det viktig at vi tilpasser oss kundenes behov. Selv om vi har åpent bare én time om dagen, kan kunder booke fysiske møter med oss i hele vår arbeidstid, forklarer Eidstø.

Bank i endring

Nordea har en lang historie i Narvik, en av de mest banktette byene i Nord-Norge i forhold til befolkningstall. Nordea kom til Narvik gjennom sitt samarbeid med LKAB, på folkemunne kalt «Bolaget» – den tradisjonsrike arbeidsplassen som har gitt Narvikværinger arbeid innen jernmalm og gruvedrift siden 1901.

– LKAB trengte en stor bank med mye kapital, og da kom Kredittkassen i 1962 og ble deres partner, forklarer Eidstø. 

Siden den gang er mye forandret – og mye er forandret bare på de årene Eidstø har vært på kontoret i 2017.

– Da fant jeg selv potensielle og lokale kunder. Etter hvert kjøpte vi Gjensidige Bank, som ble Nordea Direct, og vi fikk inn mange foreningsavtaler, som for eksempel YS og Unio. Det ga en strukturendring i vårt oppsett, forteller hun.

I dag jobber ikke Nordea i Narvik bare lokalt, men etter en litt annen modell enn mange andre banker.

– Vi jobber i hele Norge, delt opp i forskjellige team basert på kompetanse, og vi jobber mye på tvers med andre team i Midt-Nord. Jeg har fått inn nye kunder i hele landet i mange år.

Godt bankmiljø

Eidstø forteller at det er et godt miljø bankene imellom, til tross for den skarpe konkurransen i byen.

– Det er viktig både for kundene og bankene at vi er mange banker i området. Jeg kan sende en henvisning til en annen bank der vi ikke er riktig for kunden – det vil jo finnes situasjoner da det er tilfelle – og da tenker jeg det er viktig for både oss og kunden at de får en bank som møter deres behov i større grad, forteller hun.

Praten mellom Eidstø og BankShift kommer for øvrig i stand da en annen bank tipset journalisten om LKAB-koblingen til Nordea. Det synes Eidstø er artig.

– Det gjenspeiler inntrykket i Narvik om at vi er glade for alle som er til stede. Vi møtes ofte på arrangementer i Finansforbundet og alle kjenner alle, sier hun.

Skal øke bemanningen

I Eidstøs område, fra Narvik kommune og sørover mot Harstad, har Nordea en markedsandel på mellom atten og tjue prosent – med fem ansatte.

– Vi nyter også godt av stordriftsfordelen ved at rådgivere andre steder i Norge tar vare på våre kunder, påpeker Eidstø.

Likevel nekter hun ikke for at hun gjerne vil ha flere på Narvikkontoret, spesielt i lys av regionens heftige utvikling i årene som kommer: forsvarets opprustning, VM i alpint i 2029 og datasenteret Stargate, i tillegg til en region som opplever et stort trykk både på turisme og næringsutvikling.

– Når det skjer mye i markedet, blir Narvik en mer attraktiv by. Nå går toget, og vi må hoppe på. Jeg har vært "på" overfor mine partnere i Nordea om at vi må være med, og jeg trykker på knappene som handler om lokal tilstedeværelse i Narvik med tanke på alt som skjer, forteller hun, og legger til:

– Sentralt begynner de å ringe meg og spørre: «Hva er det som skjer i Narvik?» Fra en by der pilene pekte nedover, peker de nå oppover. Det er en fantastisk følelse.

Eidstø planlegger å ansette én eller to nye innen kort tid og har så vidt startet prosessen, men hun anerkjenner at det kan være krevende å finne riktig kompetanse på et mindre sted.

– Vi må kanskje bruke en annen strategi enn i større byer. I et mindre miljø hjelper alle hverandre, så vi må være forberedt på opplæring fra scratch. Det er mer utfordrende å få en ansatt med autorisasjoner, men vi er villige til å satse og kjøre løpet fullt ut. Utdannelse har litt å si, men rett innstilling og gode personlige egenskaper er viktigst.

Hun mener Nordeas Narvikkontor har mye å tilby nyansatte, og ser seg i første omgang etter noen som vil jobbe med sparing.

– På dette området er det konkurranse, men vi er Nordens største forvalter, og vi er store og gode på det.

Bedriftsmarkedet digitalt

I Narvik er Nordea tilstede både i bedrifts- og personmarkedet, men banken har ingen egen bedriftsavdeling i byen. I stedet reiser bedriftsmarkedsrådgiverne ned fra de større byene for møter med bedriftskundene.

– Nå skjer det mye i Narvik. Vil dere behøve en egen bedriftsmarkedsavdeling i byen, med alt som foregår?

– Jeg kan ikke snakke for bedriftsavdelingen, men den digitale utviklingen har gått raskt, og vi bruker Teams aktivt. Du kan få avtaler gjort uten å måtte finne parkering. Vi har folk fra både Tromsø og Bodø som reiser hit, og jeg har vært med på flere bedriftsmøter der vi samarbeider, forteller hun og legger til:

– Når du har en stor bedriftskunde som vil være en attraktiv arbeidsgiver, kan vi på personmarkedet komme på banen og inngå en god avtale som arbeidsgiver kan tilby de ansatte.