EIKAS KAPITALMARKEDSDAG
Skal ta ned kostnadene med rekruttering: – Vi er mer offensive i tenkingen
Sparebanken Narvik går offensivt inn i det som kan bli et historisk vekstløp for byen. Med betydelige investeringer på vei til regionen bygger banken kapasitet for å ta en større del av markedet.
Under Eikas Kapitalmarkedsdag 2025 kunne Sparebanken Narvik stolt løfte frem sine tall for tredje kvartal 2025 og vise til markant kundevekst.
Til tross for at den 12-måneders medianveksten på utlån svever på rundt seks prosent, har banken en 12-måneders utlånsvekst på nær det dobbelte for tredje kvartal – 11,6 prosent.
Få oversikt over alle nøkkeltallene for tredje kvartal lenger ned i saken.
Banken er én av kun tre Eika-banker som tilbyr kundeutbytte, og administrerende direktør Paul Carsten Holst tror det er en «differensiator» – men også én av flere faktorer.
– En av de store tingene vi har gjort er å utvikle banken i en litt annen retning. Vi har rekruttert folk med annen kompetanse, litt yngre mennesker og mer komplementære egenskaper, slik at vi kanskje fremstår som mer attraktive for kunder enn vi var før, sier Holst.
Banken har også gjort en tydelig prioritering på synlighet.
– Kundeutbytte er en del av det. Den kampanjen vi nå kjører for kundeutbytte er laget for å vise nettopp det, og vi kjører den kanskje litt større enn vanlig markedsføring skulle tilsi, rett og slett for å være til stede. Men kundeutbytte i seg selv er ikke det som gjør at kunden velger bank. Du må være like god på alt annet, mener Holst.
Bankens finansdirektør, Magne Nordstrøm, tiltrådte i sin stilling i mars 2023. Han tror også gaveandelen har mye å si.
– I fjor avsatte vi 80 millioner kroner til gaver og kundeutbytte – cirka 30 millioner til kundeutbytte og 50 til gaver. Sammenligner vi oss med de som har snakket i dag, er vi en ganske betydelig aktør på gaver og slike ting. Vi er en liten bank, men vi gir mye tilbake.
Han tipper at banken i de kommende årene vil nærme seg kanskje 100 millioner kroner i gaver og utbytte.
– Hvis vi ser på neste aktør på lista i Narvik, snakker vi under ti millioner i gaver, så vi er store på den fronten. Jeg tror det har effekt, sier Nordstrøm.
Kostnadene skal ned – men det skal rekrutteres
Noe Narvik-duoen er mindre fornøyd med, er kostnadsprosenten. Der mange banker er godt fornøyde med å vake under 40-tallet, kjenner Holst at kvartalets 36,7 prosent, opp fra 34,9 prosent samme periode året før, er «litt vel høyt».
– Vi har et ganske enkelt oppsett, vi er en bank med to lokasjoner og en ganske effektiv ressursutnyttelse. Så vi bør ligge godt an på kostnadsprosenten, sier banksjefen, som ikke ønsker å gå ut med et konkret måltall:
– Du møter tallene gjerne i døra sånn sett. Men vi har ikke noe ønske om å ta på oss økte kostnader.
– Planlegger dere noen konkrete tiltak, som effektivisering eller naturlig avgang?
– Nei. Vi har ingen ambisjoner om verken nedbemanning eller ytterligere nedleggelser, slår han fast og legger til:
– Kostnadsprosenten er jo en brøk. Du kan ta den ned på to måter: Du kan ta ned kostnadene, og du kan øke inntektene. Vi er svært opptatt av det inntektsøkende, altså å utnytte kapasiteten i organisasjonen. Det har vi klart å få til gjennom bra utlånsvekst i personmarkedet. Vi ser også tendens til at det har snudd i bedriftsmarkedet, så der forventer vi gode tall i og for 2025.
Heller enn nedbemanning, tenker han i mer offensive baner:
– Det kan godt hende at vi også behøver å nyrekruttere for å tilføre kapasitet til organisasjonen og ta mer vekst. Vi er mer offensive i tenkingen enn å bare ta ned kostnader. Men vi er opptatt av kostnader også, bare ikke på en måte som tilsier at det skal skje kutt.
Kampen om Narvik
Det er umulig å nevne Narvik uten å nevne de kommende investeringene i forbindelse med blant annet datasenteret Stargate, satsingen på forsvaret og VM i Alpint 2029 («Ski-VM i Trondheim blir bare en parantes i internasjonal sammenheng», sier Holst fra scenen).
– Det skjer mye i regionen nå. Hvordan skal dere sikre at utviklerne velger akkurat dere som samarbeidspartnere?
– Vi styrker kapasiteten innenfor bedriftsmarkedet i løpet av neste år, og den ansettelsen er allerede gjort. Vi har bedriftsrådgivere både på Finnsnes og i Narvik, og vi velger å bygge kapasiteten der nettopp for å være til stede og synlige. Vi ser at bedriftene ønsker en samarbeidspartner, sier Holst.
Han legger til at når det gjelder forsvarsinvesteringene, er alt som skjer mellom Narvik og Senja en del av primærmarkedet for banken på bedriftssiden.
– Der er vi til stede og har vært et prioritert sted over flere år. Vi er godt posisjonert. Forsvaret er tydelig på ambisjonsnivået i investeringstakten, så jeg er ganske trygg på at vi skal få en andel av det.
Høy fart videre
Oppsummert for banken i tredje kvartal, er resultat etter skatt for kvartalet 34,7 millioner kroner, opp fra 30,2 millioner kroner samme periode året før. Dette gir en egenkapitalavkastning hittil i år på 12,5 prosent, nær en tredel opp fra 8,5 prosent samme periode året før.
Banken skyter fart med totalresultatet hittil i år på 134,2 millioner kroner, mot 86,9 millioner kroner i fjor.
– Vi skal fortsette veksten vi allerede er godt i gang med. Ambisjonene er større enn de siste ti årene. Når vi ser at gjennomsnittlig vekst har vært seks–seks og en halv prosent de ti forrige årene, og nå ligger vi på 11,6 prosent, så håper jeg vi kan si 11,6 prosent neste desember også, oppsummerer Nordstrøm, før han lurt legger til:
– Vi skal skru til ambisjonsnivået litt fremover.
Noe usagt passerer mellom finansdirektøren og banksjefen, og Holst avslutter kryptisk:
– Ja, ja. Vi får... blir mer konkret senere.