STARTEGI
Slik skal lokalbanken sikre veksten når naboen blir nasjonal: – Vil gjøre vårt lokale konsept enda mer differensierende
Flekkefjord Sparebank tar markedsandeler i nye områder og brenner for sitt lokale konsept.

Flekkefjord Sparebank opplever sterk vekst i sine nye markedsområder, Mandal og Egersund, kan administrerende direktør Heidi Nag Flikka fortelle. Banken har raskt tatt markedsandeler og ligger nå på omtrent 10 prosent i de to byene.
– Vi er fornøyde med den raske utviklingen og at vi klarer å opprettholde veksttakten vi har i våre planer. Dette er også de to største markedsområdene, og her tar vi markedsandeler, som er målet vårt, sier Flikka.
Flekkefjord Sparebank har definert sitt markedsområde som Lindesnes, Lister og Dalane.
– Alle områdene grenser til de store byene og har mye til felles. Med den planlagte infrastrukturen, vil de bli et felles bo- og arbeidsmarked. Vi dyrker konseptet som lokalbank, og det at vi tar markedsandeler er et bevis på at dette fungerer, forteller Flikka fornøyd.
Banken har også et ambisiøst mål om å opprettholde en markedsandel på 50 prosent i sitt hjemmemarked, og Flikka innrømmer at dette er en utfordrende oppgave i et marked med sterk konkurranse.
– Vi har absolutt ikke monopol her i 'finanskvartalet' i Flekkefjord, påpeker hun, og nikker til Sparebanken Sør sine lokaler som ligger tvers over gaten.

Holder døren på gløtt
Flikka er opptatt av å utvikle sitt eget markedsområde og ser ikke for seg at banken skal utvide til å bli en stor sørlandsbank, til tross for at det kommer en åpning i markedet når Sparebanken Sør blir til Sparebanken Norge.
– Vi har det markedsområdet vi har per i dag, og har ingen konkrete planer om å utvide det per nå. Vi har et stort matfat og mye å vokse på, og ser at vi klarer å utnytte det vekstområdet, sier hun.
Samtidig legger hun til at det skjer mye i bransjen og at alle vurderinger tas fortløpende i forhold til om markedsområdet banken har definert nå, er stort og hensiktsmessig nok, eller om de må utvide.
– Dette er saker som er på vårt, og alles, styrebord, poengterer hun.
Investerer i unge ansatte og lokal kompetanse

En utfordring banken støter på er at færre vil bosette seg i distriktene, i følge befolkningsprognoser fra SSB.
– Så vi har en interesse i å investere i eget markedsområde og etablering i for eksempel Oslo er ikke en del av vår strategi, forteller Flikka.
Investeringen i markedsområdet tar mange former. Flekkefjord Sparebank ble i sommer utnevnt til månedens bedrift av NHO for sitt arbeid med å ta inn lokale ungdommer som sommer-interns og på den måten skape interesse for banken som lokal arbeidsplass. Flere av de ansatte som BankShift møter i banken under intervjuet, har kommet inn via programmet.
Sparebanken investerer betydelige midler i lokale sponsorater som støtter idrett, kultur og ulike aktiviteter i regionen, samt prosjekter og veldedige organisasjoner. Banken bidrar også med kompetanse og engasjement ved lokale styreverv i bedrifter og organisasjoner.
– I forhold til fusjonen mellom Sør og Vest, er det åpenbart at vi vil få en veldig sterk konkurrent, men jeg tror samtidig det vil gjøre vårt lokale konsept enda mer differensierende mot en nasjonal bank, mener Flikka.