ARBEIDSLIV

Slik skaper de julestemning

Bankene har svært forskjellige juletradisjoner, fra konsernledelse i Lucia-kjoler til julefilm på knøttekino. Hvilken er den mest julete banken?

Bankene har mange ulike juletradisjoner, både internt og eksternt.
Publisert

Jula kommer snikende, og mange banker har begynt forberedelsene for å skape litt julestemning. Hvilke ulike tradisjoner har bankene, og hva bruker de ansatte å få i julegave? BankShift har ristet på pakkene under bankenes respektive juletrær for å finne ut hva som skjuler seg bak papiret.

– Min personlige favoritttradisjon i Sparebank 1 Sogn og Fjordane er at vi hver desember inviterer inn pensjonistene våre på julelunsj, forteller kommunikasjonsdirektør i banken, Johanne Viken Sandnes.

Dette gjør banken på alle kontorene, og på hovedkontoret kommer det mellom 50–60 tidligere ansatte.

– Trond Teigene (adm.dir) gir dem en status på hvordan det går i banken, og de får møte gamle kjente som fortsatt jobber her, sier Sandnes.

Hun forteller at banken generelt er god på julestemning, med små og store tiltak som bidrar til den gode julefølelsen. Blant annet har banken en digital julekalender på Teams.

– De ulike kontorene har forskjellige måter å markere inngangen til jula på, for eksempel har vi et internt Lucia-tog på hovedkontoret.

Lucia og stygge gensere

En annen bank som hedrer Lucia-dagen, er Norges største bank, DNB. Dette gjør de med en kanskje litt overraskende vri:

– Vi feirer Lucia ved at konsernledelsen deler ut lussekatter til ansatte med Lucia-kjole og det hele, kan kommunikasjonsrådgiver Lucas Loeb i DNB fortelle.

Også i Flekkefjord Sparebank har Luciatoget blitt en kjær tradisjon, ledet av bankens halvsven­ske kollegaer, som hvert år stiller med gløgg og lusseboller.

I tillegg har DNB også en stygg julegenser-dag, noe Sparebank 1 Sogn og Fjordane og Sparebank 1 Østlandet også har.

Bankene virker i det hele tatt å ha omfavnet denne, med norske øyne, relativt ferske tradisjonen.

– Mange blir med på å spre julestemning med gensere prydet med både julefarger og blinkende lys, forteller kommunikasjonsrådgiver Pernille Storholm Skaret i Sparebank 1 Østlandet.

Intern TV-sending

Danske Bank arrangerer, i tillegg til både jule- og nyttårsbord, juletrefest for kolleger og deres familier og inviterer store og små til «hyggelig samvær, lek og moro i bankens lokaler».

Sparebank 1 Sør-Norge har mange ulike tradisjoner på de forskjellige kontorene, forteller kommunikasjonsdirektør Øyvind Knoph Askeland.

– Det vi gjør felles, er at vi alltid har en intern TV-sending inn mot jul. Da lager vi reportasjer fra ulike deler av konsernet, inkluderer så mange ansatte vi klarer, gjerne med jul som tema i deler av det. Mange av våre ansatte samles da for å se sendingen sammen, sier Knoph Askeland.

Banken lager mellom seks og syv interne sendinger i løpet av året.

Tradisjoner i lokalsamfunnet

Sparebank 1 Sogn og Fjordane har mange tradisjoner for å markere høytiden eksternt i lokalsamfunnet.

– Hvert år arrangerer vi julekino for alle de små kundene våre mellom 6 og 12 år, og fyller opp flere tusen kinoseter over hele regionen, forteller Sandnes.

Sparebank 1 Sogn og Fjordane holder også frokostmøter for bedriftskundene. Der serverer banken julefrokost og faglig påfyll, og avslutter med utdeling av gaver til veldedige formål, som banken gir på vegne av bedriftskundene. I tillegg kjører banken konkurranser i sosiale medier der man kan vinne gavekort til lokal handel.

Alliansekompis Sparebank 1 Østlandet har egne tradisjoner, med servering av grøt og julemat i kantinene og en felles julekalender hvor de ansatte konkurrerer om å vinne premier.

– Flere avdelinger har dessuten egne julekalendere eller «Secret Santa», forteller Skaret.

Lokale gavekort og Sparemonster

Sparemonsteret i Flekkefjord Sparebank er med på julefeiringen til banken.

Flekkefjord Sparebank velger å stimulere lokalt næringsliv med sine julegaver, og har laget en digital julekalender med gavekort kjøpt fra lokale butikker.

– Vi er opptatt av å handle julegaver lokalt. Vi har også arrangert store gaveutdelinger og deltatt på offentlige julearrangementer i våre markedsområder, der bankens Sparemonster selvfølgelig stiller med nisselue, forteller administrerende direktør Heidi Nag Flikka

– Vil ikke drive banken som Scrooge

Bien Sparebank tok i fjor med seg de ansatte på teater og i fjor innledet de julebordet med et besøk på Nationaltheatret for å se En julefortelling.

– Vi ble raskt enige om at vi definitivt ikke ønsker å drive banken som Scrooge: en mann som presser, utnytter og setter profitt langt over menneskelighet, helt til han blir konfrontert med sin egen samvittighet. Mye nyttig bankmoral i den historien, sier bankens administrerende direktør Lena Jørundland, som legger til at banken i 2025 vil ha musikalske innslag som underholdning.