RESULTAT

Solide tall fra Storebrand Bank – nå venter selskapet full fart i boligmarkedet

Storebrand Bank slår vekstmålet og spår økt aktivitet etter rentekuttet. – Det har nok vært en stor psykisk barriere, sier administrerende direktør Camilla Leikvoll.

Camilla Leikvoll, konserndirektør PM i Storebrand og adm. dir. i Storebrand Bank
Publisert Sist oppdatert

Fredag morgen leverte Storebrand sitt resultat for andre kvartal. Selskapet har guidet på en vekst på 10 prosent, men i første kvartal bidro et kjølig boligmarked til spørsmål rundt dette.

I halvårsrapporten kommer det frem at selskapet er i rute. I bankvirksomheten Storebrand Bank var utlånsveksten på 12 prosent målt mot samme periode året før.  Inkludert Storebrand Livsforsikring utgjorde låneporteføljen 92,2 milliardfer kroner ved utgangen av kvartalet.

– Det har vært et sterkt kvartal. Det var litt mer rufsete i første kvartal, med uteblitt rentekutt og urolige markeder. Nå har vi sett en normalisering, og vi ser at kundene er aktive både på boligkjøp og sparing, sier administrerende direktør i Storebrand Bank, Camilla Leikvoll, til BankShift.

Bankkonsernet oppnådde et resultat før skatt på 186 millioner kroner i kvartalet og 371 millioner kroner hittil i år. Netto renteinntekter var 324 millioner kroner i kvartalet og 626 millioner kroner hittil i år. 

I rapporten skrives det at økte utlåns- og innskuddsvolumer samt relativt stabile marginer sammenlignet med 2024 påvirket netto renteinntekter positivt.

Økte kostnader

Kostnadene har økt betraktelig i andre kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, fra 122,1 millioner kroner i fjor til 182,9 millioner kroner i år.

Til sammen beløper kostnadene i første halvår seg til 349,7 millioner kroner, 100 millioner kroner mer enn på samme tid i fjor.

– Mye er drevet av innfusjoneringen av Kron, forklarer Leikvoll.

Den endelige sammenslåingen av spareappen og Storebrand skjedde i fjerde kvartal 2024.

– Det er en stor investering i digitale flater. Det har vært en utfordring for banken historisk, så nå vil vi bruke Kron mer inn mot de tradisjonelle bankkundene. Vi er kostnadsbevisste, og jobber mye med automatisering. Om vi ikke har gode prosesser vil det dra med seg kostnader, sier Leikvoll.

Hun anser nå Kron-investeringen som fullført, men påpeker at Storebrand jobber fortløpende med effektiveisering.

– En ting er kostnadssiden, men vi må også sikre en solid inntektsbase. Alle med tjenestepensjon i Storebrand har nå tilgang til pensjonen sin i Kron. Vi tror at ved å eksponere større kundegrupper for den gode kundeopplevelsen, vil vi gjøre oss fortjent til kryssalg av andre produkter. Kanskje blir de mer nysgjerrige på andre spareprodukter, for eksempel.

Fortsatt vekst

I styrets beretning legges det vekt på at man nå har fått det første kuttet i styringsrenten, noe Storebrand sender videre til kundene i august, og med utsikter mot flere kutt til høsten. Dermed forventer Storebrand også høy aktivitet i boligmarkedet fremover og at etterspørselen etter boliglån øker tilsvarende.

– Vi har vokst godt i flere år, og har fortsatt vekstambisjoner fremover. Vi venter økt aktivitet nå etter rentekuttet. Det har nok vært en stor psykisk barriere der. Når folk ser at rentene går ned, forventer vi også at sparemarkedet vil være bra. Vi forventer økt aktivitet på begge.

Rekordsterkt for konsernet 

Tallene fra Storebrand-konsernet som helhet, som blant annet inkluderer forsikringsvirksomheten, var også sterke. Konsernresultatet for andre kvartal endte på 1,4 milliarder kroner, opp fra 1,2 milliarder i samme periode i fjor. 

Driftsresultatet økte med 16 prosent til 953 millioner kroner, og egenkapitalavkastningen endre på 18 prosent.

«Vi leverer et rekordsterkt driftsresultat dette kvartalet, og virksomheten fortsetter å vokse tosifret», sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i en selskapsmelding.