RESULTAT
Storebrand så «betydelig uro» blant sparekundene etter «liberation day»: – Mange har opplevd sin første reelle nedgang
Sparekundene er beroliget og tapene flater ut - Storebrand øyner videre vekst etter et sterkt kvartal.

Årets første kvartal var den første perioden da sparetjenesten Kron var helt innfusjonert i Storebrand Bank.
Banken har tidligere signalisert at «Kron-metoden», og det kundeengasjementet appen bringer, etter hvert skal gjennomsyre hele organisasjonen. Det tok imidlertid ikke lang tid fra innfusjoneringen og engasjement ble byttet ut med engstelse blant sparekundene, da den amerikanske presidenten Donald Trump lanserte sin «frigjøringsdag» og tilhørende tollsatser, som fikk børser verden over til å rase.
– Vi har hatt betydelig uro i sparing på tampen av kvartalet, i lys av «liberation day». Mange kunder, og spesielt de vi har rekruttert gjennom Kron, har begynt fondssparing for første gang hos oss, og opplevd sin første reelle nedgang, sier administrerende direktør Camilla Leikvoll i Storebrand Bank til BankShift.
Hun beskriver dette som det mest krevende for banken i første kvartal.
– Men vi oppmuntrer kundene til å være tro mot den langsiktige sparestrategien, sier hun, og mener de har lykkes godt med det.
Holder vekstmålet
Kvartalsrapporten viser at Storebrand Bank fikk et resultat før skatt på 185 millioner kroner i perioden, opp fra 148 millioner kroner på samme tid i 2024. I samme periode har banken økt sin utlånsportefølje med tre milliarder kroner.
– Fra et bankperspektiv har dette vært et sterkt kvartal. Vi har sett god innflyt av nye kunder både på utlån og innskudd, og vi har bra utvikling i forhold til churn og retention. Mange kunder velger å bli. Vi har god vekst og god utvikling i resultatet.
Hun peker på rentenivået og utviklingen i boligmarkedet, som var sterk innledningsvis, som de viktigste årsakene til det gode resultatet.
Etter beslutningen om å holde styringsrenten i ro i mars, har imidlertid boligmarkedet kjølnet betydelig.
– Hvordan tenker dere om vekst fremover?
– Vi opplever god aktivitet fortsatt. Vi har guidet på tosifret vekst fremover også. Vi har ligget i overkant av 10 prosent, og forventer å holde en god takt. Det er mange som anbefaler oss, og så har vi et tett samarbeid med Nordvik, som gir oss boliglånskunder. Verdiforslaget med en bank med bredde faller i smak.
Tapene flater ut
Gjennom fjoråret økte taptavsetningene i Storebrand Bank. I årets første kvartal er bildet snudd, og banken har bokført en tapsgevinst på 12 millioner kroner.
– Vi har hatt en økning i tapsavsetninger gjennom 24, og flere har hatt betalingsproblemer. Vi har jobbet målrettet med kunder, og ser nå at det har flatet ut, sier Leikvoll.
Inntektsføringen i første kvartal handler om en større porteføljegjennomgang, forteller hun.
– Den sikret bedre kvalitet på panteobjekter og sikkerheter. Det forventer vi ikke fremover. Men det underliggende har flatet ut.
– Vil det holde seg fremover?
– Ja, vi forventer det også fremover. Det er ofte i overgangene folk sliter. Vi så både høye boliglånsrenter og inflasjon i fjor, og det tar tid for mange å omstille seg til et nytt kostnadsnivå. Enten klarer du det ikke, og man får betalingsproblemer, eller så tilpasser man seg. Vi har hatt en økning med de som ikke klarte det, men vi tror ikke vi vil se det fremover.