RESULTAT

Sterk utlånsvekst løfter Storebrand Bank

Den digitale banken med «personlig touch» nærmer seg 100 milliarder kroner i utlån.

Camilla Leikvoll i Storebrand
Storebrand Bank-sjef Camilla Leikvoll fortsetter å levere gode tall.
Publisert Sist oppdatert

Storebrand Bank leverer et resultat før skatt på 204 millioner kroner (196)  i tredje kvartal. Hittil i år er overskuddet på 575 millioner (529).

Bak tallene ligger en sterk utlånsvekst. De seneste 12 månedene har utlånsporteføljen økt med 10,3 prosent.  I forrige kvartal vokste bankens egen portefølje med 3,4 milliarder kroner, mens porteføljen som forvaltes på vegne av Storebrand Livforsikring minket med en halv milliard. 

Storebrand Bank i Q3 2025

Nøkkeltall fra det seneste kvartalsresultatet. Tall for tilsvarende periode foregående år i parentes.  

🔴 Egenkapitalavkastning: 12,2 % (12,3%) 

🟢 Brutto utlånsvolum: 95,4 mrd. (86,5 mrd.) 

🔴 12-måneders utlånsvekst 10,6 % (10,3 %)  

🟢 Kostnadsprosent: 41 % ( 44 %) 

🟢 Resultat etter skatt: 153,9 mill. (148 mill.) 

🔴 Kredittap: 12 mill. (2 mill.) 

🟢 Netto renteinntekter: 328,8 mill. (302,7 mill.) 

🔴 Netto rentemargin: 1,49 % (1,60 %) 

🟢 Ren kjernekapital: 19,6 % ( 18,0 %)

🔴 Innskuddsdekning:  44,5 % ( 45,5 %)

Høy aktivitet etter sommeren

Dermed ble nettoøkningen i kvartalet på 2,9 milliarder kroner og 8,8 milliarder hittil i år.

– Vi har hatt høy aktivitet etter renteendringen før sommeren og inn i høsten, sier Camilla Leikvoll, administrerende direktør i Storebrand Bank til BankShift.

Den samlede porteføljen er nå på 95,4 milliarder kroner (86,5), og har på to år vokst med nesten 20 milliarder kroner.

– Vi har lenge hatt en vekst i utlånsporteføljen som er betydelig høyere enn markedsveksten, og opplever at vi treffer veldig bra med konseptet digital bank med en personlig touch, sier Leikvoll og forklarer at Storebrand i hovedsak henter kunder fra de store nasjonale bankene, og primært i Oslo og på det sentrale Østlandet.

– Vi har jobbet mye med å bygge opp et rådgiverkorps som er tilgjengelig når våre kunder skal ta de store beslutningene, som boliglån, samtidig som vi har gode selvbetjeningsløsninger innen sparing, pensjon og forsikring, legger hun til.

Kron koster penger ...

 Samtidig øker bankens kostnader. Fra 138 millioner i tredje kvartal i fjor til 195 millioner kroner i år. Kostnadsøkningen kommer i hovedsak fra Kron.  Spare og investerings-appen var ikke en del av Storebrand Bank i tredje kvartal i fjor og den har bidratt med et betydelig økt kostnadsbilde etter at den ble integrert i banken i fjerde kvartal i fjor. Hittil i år ligger bankens kostnader drøyt 150 millioner kroner høyere enn etter de tre første kvartalene i fjor.

Når Storebrand fra og med neste kvartal begynner å sammenligne med tall der Kron er integrert, vil dette endre seg. Og at kostnadene har økt har ikke satt spor i kostnadsprosenten til banken. Den er faktisk tre prosentpoeng lavere enn tredje kvartal i fjor, takket være veksten.

... men vokser raskt

Utviklingen i Kron er Leikvoll ellers fornøyd med.  Kapital under forvaltning er mer en firedoblet siden Storebrand kjøpte Kron for drøyt tre år siden, og har nå passert 29 milliarder kroner.

Kundeveksten er også god. På tampen av 2024 rundet Kron 100.000 kunder. Nå er sparevirksomheten oppe i 125.000 kunder

– Kombinasjonen av en kjempegod tjeneste med høy kundetilfredshet og Storebrand distribusjonkraft, som vi har snakket om hele veien, har hatt en superfin utvikling.

Den regner Leikvoll med vil fortsette fremover. Nå kan nemlig de kollektive kundene fra Storebrand Livsforsikring få opp pensjonsavtalen sin i Kron. Mange av disse er ikke Kron-kunder fra før, og banken ser allerede tegn til at det har først til en økning i personlige spareavtaler. 

Kostnadene for Kron-virksomheten er fortsatt vesentlig høyere enn inntektene. I tredje bidro Kron med 22 millioner kroner i inntekter og hittil i år med 88 millioner kroner. Det er ikke nær å dekke kostnadene. 

– Isolert for banken er det slik, men man må huske at Kron skaper inntekter også andre steder i konsernet, spesielt i Storebrand Asset Management, sier Leikvoll.

Tapsavsetningene i banken er fortsatt på et lavt nivå, selv om de er høyere enn samme periode i fjor. 12 millioner mot 2 millioner i fjor. Disse er nesten utelukkende koblet til lån. Banken skriver i rapporten av tap på grunn av svindel var veldig lavt i kvartalet.

Med en gjennomsnittlig belåningsgrad i porteføljen på 62 prosent, ser banken ikke noen umiddelbare fare for at tapene skal øke.