UTVIKLING

Studentene fikk syv uker på å skape en nettbank for barn: – Et resultat som overgikk forventingene

Sparebanken Norge har nå en beta-løsning på en ny nettbank for barn mellom syv og 14 år, etter at banken ga et av de mest ambisiøse sommer-prosjektene til årets studenter.

Studentene på første dag i banken. Studentene har bakgrunn fra IT-utvikling og design. Fra venstre: Carina Seidel, Fredrik Enes, Elias Hovdenes, Brage Aasen, Marie Moksheim, Stine Knutsen og Sigurd D Olsen.

I juni ankom syv studenter innen teknologi og design Sparebanken Norge. Oppgaven de fikk? Lag en ny mobilbank for de yngste kundene på syv uker. Så skulle det testes på ekte brukere.

– Vi har et ansvar for å gi de yngste kundene en god, trygg og tilpasset start på veien mot å forstå egen økonomi. Det handler om å lage en opplevelse som hjelper barn å forstå penger på en enkel måte, samtidig som foreldre kan være trygge på at barna ikke får tilgang til en voksen nettbank med for mye kompleksitet, sier produktleder sparing og forsikring Trond Aasen i Sparebanken Norge til BankShift.

Sparebanken Norge gjorde hele bankens sandkasse av tech- og design tilgjengelig for studentene, der leder for kundeløsninger Mats Tyldum, teknologileder for banktjenester Joakim Andås Johesan og UX-designer Benjamin Clausen ledet an.

Sparebanken Norges bilde av produktet.

Bank for barn på plass

Etter syv uker med sommerjobb for studentene, forteller Aasen at resultatet er at banken nå tilbyr en flunkende ny nettbank for barn mellom syv og 14 år.

– Vi er fortsatt i en beta-fase med utvalgte kunder, men tilbakemeldingene så langt er svært positive. Barna får en enkel oversikt over saldo og hva de har brukt penger på, de får en introduksjon til sparing med egne mål de kan følge, og vi har utviklet en ukepengeløsning der foreldre kan legge inn oppgaver barna får betalt for å gjøre.

– Målet er å gi en trygg, praktisk og pedagogisk innføring i personlig økonomi, på barnas premisser, sier Aasen.

Satser på unge talenter

På sin LinkedIn-profil skriver Aasen at dette viser hva som kan skje om man slipper de unge talentene til, når man kombinerer det med «Norges råeste techplattform innen bank og finans».

– Vi har over flere år satset bevisst på unge talenter og ser stor verdi i å gi studentene reelle kundeutfordringer å løse. Årets prosjekt var et av de mest ambisiøse vi har gitt studenter, men vi står nå på en teknologisk plattform som gjør det mulig å bygge løsninger raskere og mer kostnadseffektivt enn før. 

– Ble dere overrasket over det studentene leverte?

– Kombinasjon av talent, driv og en moderne plattform ga et resultat som overgikk forventningene og vi er svært imponert over hva studentene har fått til på bare syv uker i sommer, sier Aasen.

Utviklingen har skjedd under produktavdeling PM i banken, som er ledet av Phillip Terfort, og er plassert i Siren Sundlands produkt- og teknologidivisjon. Aasen beskriver avdelingen som «der magien i det tverrfaglige samarbeidet mellom produkt, teknologi og digitalt skjer, og bankens overordnede strategi for digitalisering operasjonaliseres.»

Aasen tror, med denne avdelingen, at Sparebanken Norge har et fortrinn i konkurransen mot de unge.

– Flere banker har løsninger for barn og unge, men tilbudene varierer mye, både i kvalitet og funksjonalitet. Mange banker har rett og slett ikke kapasitet til å bygge egne, dedikerte løsninger. Her har vi et fortrinn, fordi vi kan skreddersy raskt uten å være avhengige av tunge prosesser, sier Aasen.

Tidligere i år kom også Lunar med tjenesten Lunar Youth, som bygger på de samme prinsippene om å skape en bank for barn.