SVINDEL
Svindlet for over 1,4 millioner kroner – ga banken falske forklaringer
En kunde i Sbanken/DNB ble svindlet for store beløp, men Finansklagenemnda avviste blankt kundens krav om at banken skulle dekke tapet.

En nordmann som ble offer for kryptosvindel krevde erstatning fra Sbanken og DNB etter å ha blitt lurt for over 1,4 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv. Finansklagenemnda avviste imidlertid kravet entemmig.
Svindelen startet i november 2022 da offeret leste en falsk artikkel om Olav Thon og John Fredriksens påståtte store kryptogevinster. Han investerte først 80 000 kroner gjennom en annen bank, og betalte deretter stadig større beløp.
Offeret diktet opp historier om at pengene skulle gå til husoppussing for en venn og utgifter til hunder, etter å først ha blitt instruert av svindlerne.
Både DNB og Sbanken reagerte flere ganger på transaksjonene. DNB stoppet først en overføring på 478 000 kroner, og avsluttet deretter kundeforholdet. Likevel klarte offeret å overføre det samme beløpet fra sin konto i Sbanken få dager senere, etter først å ha blitt stanset også der.
Etter en ny, større overføring, stoppet Sbanken flere forsøk på overføringer til utlandet.
1. juni informerte offeret så Sbanken om at han hadde blitt svindlet, for til sammen 1.435.100 kroner. Kunden krevde beløpet erstattet av DNB/Sbanken, med henvisning til bankens omsorgsplikt.
Til tross for dette fortsatte offeret, etter å ha meldt om svindelen, å overføre penger til svindlerte – til sammen over to millioner fra kontoer i andre banker, et beløp som altså ikke er en del av erstatningskravet mot DNB/Sbanken.
Finansklagenemnda konkluderte med at Sbanken hadde oppfylt sin plikt ved å undersøke transaksjonene. Nemnda mente også at bankene ikke kunne holdes ansvarlige, da offeret selv hadde gitt falske forklaringer til banken.