MILLIARD-NEDSKRIVNING
Utviklet programvare ingen banker spurte etter: – Uten en tett kundedialog så skjer slikt
Tietoevry Banking skrev ned programvare for nesten én milliard kroner – moderne plattform og utvikling av programvare som bankene ikke etterspurte får skylden.

Tietoevry Banking endte andre kvartal med en nedskrivning på 80 millioner euro, som tilsvarer 950 millioner kroner. Konsernsjef i Tietoevry, Endre Rangnes, forklarer at nedskrivningen er et resultat av en veldig grundig systemgjennomgang.
– Delvis skyldes det at programvarene våre som er utviklet til stormaskiner og noe av det første som ble løftet over til Unix, ikke lenger genererer kontantstrømmer og da må man skrive dem ned. Vi har også skrevet kontrakter med flere aktører de siste kvartalene, og de skal flyttes over på en helt moderne plattform. Det medfører at de ikke kommer kontantstrømmer fra de gamle systemene, sier Rangnes til BankShift.
Nedskrivningen var nesten dobbelt så stor som driftsresultatet til Tietoevry Banking i fjor, som var på 44,8 millioner euro.
– Hvor lenge hadde dere sett for dere at programvarene som nå er nedskrevet skulle generere kontantstrømmer?
– Det er litt vanskelig å svare på, fordi det varierer fra programvare til programvare. Men kontantstrømmene stoppet nok litt tidligere enn vi hadde ventet i og med at de nye kontraktene vi har signert sier at bankene skal over på en modernisert kjerneplattform. Så kan man gjerne spørre seg om det hadde vært riktig å gjøre disse nedskrivningene litt tidligere, men det har tidligere ledelse vurdert til ikke å være nødvending. Nå vi har vurdert at det er riktig å gjøre det, svarer Rangnes.
Utviklet programvare ingen spurte etter
Et tredje element som har gjort seg gjeldende i nedskrivningen er at Tietoevry Banking utviklet programvare som ingen banker hadde spurt etter.
– Vi gjorde en god del produktutvikling uten at vi hadde en aktiv dialog med kundene våre. Det førte til at en del av de tingene vi utviklet og aktiverte ikke var relevante i forhold til hva kundene etterspurte, som igjen betydde at vi ikke klarte å generere kontantstrømmer på de elementene, påpeker Rangnes.
– Hvorfor utvikler man ting som ingen spør etter?
– Uten en tett kundedialog så skjer slikt. Vi skal selvfølgelig ha rom for en viss grad av innovasjon og nytenkning uten at det nødvendigvis er drevet 100 prosent av kundedialog. Men store utviklingsmiljøer kan ikke drive den typen utvikling i stor skala, fordi da er vi ikke relevante på de tingene vi utvikler, svarer Rangnes.
Super dialog med Sparebank 1
Under kvartalspresentasjonen forklarte Rangnes at de har signert avtaler som i praksis varer i 10 år, med de fleste sparebankene i Norge. Tietoevry har over tid vært i en tvist med Sparebank 1 Utvikling. Tvisten endte i rettsapparatet. I lagmannsretten fortalte Rangnes om utfordrende dialog med bankalliansen under sin vitneforklaring. Dagen før ankesaken kom i gang sa Tietoevry opp avtalen mellom partene. Lagmannsretten tilkjente Tietoevry en vederlagsøkning på 100 millioner kroner i året. Avtalen med Sparebank 1-bankene er over og løper videre på opsjoner ut 2034.
– Er det et potensial for at Sparebank 1-bankene stopper opsjonene etter dommen?
– Det retten kom til var at Tietoevry tapte såpass mye penger på kontrakten at vi måtte få kompensasjon. Dommen er også viktig i forhold til at prisene våre til Sparebank 1-bankene skapte en konkurranseubalanse i Norge. Så jeg tror dette var fornuftig, svarer Rangnes.
Dommen kan fortsatt ankes til Høyesterett. Rangnes beskriver dialogen med Sparebank 1 Utvikling som super etter dommen i lagmannsretten.
– Jeg føler jeg har en super og veldig konstruktiv dialog med Sparebank 1 Utvikling. Begge parter skjønner at det er flere sider av en sak og at vi har alt å tjene på å samarbeide. Vi skal uansett leve med hverandre i mange år fremover. Jeg skal på besøk til Sparebank 1 Utvikling og administrerende direktør, Espen Kjølberg, i august hvor vi tar opp tråden etter ferien. Vi er på en konstruktiv reise, og vi skal få til det partnerskapet som vi kanskje ikke har hatt med Sparebank 1 i siste årene. Det tror jeg faktisk vi skal få til, smiler Rangnes.
Tre fra Banking i konsernledelsen
Det er gjort store utskiftninger i ledergruppen i Tietoevry. Kun Tietoevry Cear beholdt lederen. Mario Blazevic overtok som administrerende direktør for Tietoevry Banking da Rangnes gikk fra rollen for å overta som konsernsjef. I tillegg fikk Tietoevry Create og Industry nye ledere. Førstnevnte ble overtatt av Pär Johansson, som kom fra Banking divisjonen og nå er midlertidig administrerende direktør for Create.
– Det som har skjedd hos Banking er på mange måter et mikronivå på det som har skjedd i konsernet. Det er veldig mange flinke folk i konsernet, men ledelsen har ikke gjennomført den strategien som har vært kommunisert. Man har også kommunisert at man skal gjøre ting og så ikke gjort det, det skaper frustrasjon og kundenes tillit til oss er nå tynnslitt. Den nye ledergruppen skal endre det ved å sette kundene i fokus, på samme måte som vi gjorde det i banking fra sommeren i fjor, sier Rangnes.
Under første runde i retten ble det klart at Sparebank 1-bankene betalte betydelig mindre per kunde enn andre banker som brukte Tietoevry. Jan Erik Kjerpeseth var blant dem som reagerte sterkest på prisforskjellen. Da Sparebanken Norge signerte en avtale med TIetoevry i april, krediterte Kjerpeseth lederskapet til Rangnes som en viktig faktor for valget av kjernebankleverandør. Rangnes på sin side har sagt at han lot seg imponere over Kjerpeseth i prosessen partene var vært gjennom.
Rangnes forklarer at det er flere bankkunder blant de 20 største kundene til Tietoevry og poengterer at han fortsatt kommer til å ha kontakt med bankkundene.
Tietoevry Banking ferdig trimmet
På kvartalspresentasjonen annonserte han effektivisering som skulle kutte kostnadene med 75 millioner euro innen 2026 – i tillegg til tiltakene som ble besluttet i første halvdel av 2025. Totalt forventes disse tiltakene å gi en årlig kostnadsreduksjon på 115 millioner euro innen utgangen av 2026.
Tietoevry Banking hadde 3236 ansatte ved utgangen av andre kvartal i år, det er 228 færre en ved utgangen av samme kvartal i fjor.
– Blir det effektivisering av Banking, eller er alt gjort der?
– Da jeg kom til Tietoevry Banking så var ikke fusjonen mellom Tieto og Evry fullført. Fusjonen skjedde like før pandemien brøt ut og det var nok enklere å fokusere på egne oppgaver enn å fullføre fusjonen. Nå er fusjonen fullført og divisjonen er trimmet, men det kan komme endringer i forhold til et mer effektiv leveransestruktur, avslutter Rangnes.