TEKNOLOGI
Visa lanserer rammeverk for tryggere KI-shopping
Målet er å gjøre kommunikasjonen mellom KI-agenter og nettbutikker sikrere og mer effektiv.

Utviklingen mot en hverdag der kunstig intelligente agenter skal forenkle hverdagen for oss og ta over mer og mer av jakten på de beste tilbudene på nett, går i et rasende tempo.
Det har faktisk ikke gått mer enn litt over fem måneder siden Visas konsernsjef Ryan McInerney sto på en scene i San Francisco og snakket seg varm om den store nyheten «agentic commerce» eller KI-assistert handel.
Nå jobber alle aktører i retning av å legge til rette for at agentene skal kunne gjøre jobben sin.
Ny protokoll
Visas siste bidrag til dette kalles Trusted Agent Protocol. Det er et rammeverk utviklet i samarbeid med Cloudflare, et amerikansk tech-selskap som er et av verdens største innen internettinfrastruktur og cybersikkerhet. Nærmere 20 prosent av alle nettsteder i verden bruker tjenestene til Cloudflare i en eller annen form.
Når agentene tar over oppstår de nemlig en rekke nye utfordringer for nettbutikkene. Hvordan skiller man «snille» agenter fra «slemme» agenter? Hvordan administrerer man agenten vid en checkout når den kan opptre både som gjest og innlogget kunde? Hvordan kan butikken fortsette å få verdifull innsikt om den faktiske kunden bak agenten og betalingsdataene som er koblet til hen.
– Vi mener hele betalingsøkosystemet har et ansvar for å sikre at nettbutikker kan ha samme tillit til AI-agenter som til sine mest verdsatte kunder og nettverk, sier Helene Bredesen, Head of Product Nordics & Baltics i Visa i en pressemelding.
Tre viktige informasjonspunkter
Med andre og litt mer tekniske Visa-ord: Nettbutikker trenger en måte å gjenkjenne betrodde agenter, verifisere deres legitimasjon og opprettholde kundeforhold – uten å måtte gjøre store endringer i sine systemer.
Det er nettopp det den nye protokollen skal fikse. Det gjøres gjennom at den benytter agentspesifikke kryptografiske signaturer, og inkluderer følgende informasjon:
► Agentintensjon – En indikasjon på at agenten er en betrodd agent med intensjon om å hente mer informasjon om, eller kjøpe, et spesifikt produkt fra en forhandler.
► Betalingsinformasjon – Agenter kan velge å bære med seg betalingsdata for å støtte forhandlerens foretrukne utsjekk- eller betalingsmetode.
► Kundegjenkjenning – Dataelementer som viser om en kunde har en eksisterende konto eller tidligere har hatt interaksjon med forhandleren.
– Det siste året har vi samarbeidet tett med forhandlere, kortutstedere og partnere for å sikre at agentinitierte transaksjoner er like sømløse og trygge som dagens betalinger. Vår nye agentprotokoll er utviklet med fokus på no-code-funksjonalitet, slik at nettbutikker enkelt kan identifisere agenter med kjøpsintensjon og tilby en bedre betalings- og personalisert opplevelse for kjente brukere, sier Bredesen.
Skal ikke være en lukket standard
Blant selskapene som har bidratt med innspill nevnes Visa-partnere som Adyen, Ant International, Checkout.com, Cybersource, Elavon, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Stripe og Worldpay.
Den nye protokollen gjelder til å begynne med for handel i Visa-nettverket. Men Visa sier de samarbeidet tett med internasjonale standardiseringsorganer som IETF, OpenID Foundation og EMVCo og partnere for å sikre at Trusted Agent Protocol skal kompatibel med den open source-løsningen Agentic Commerce Protocol.