PSYKISK HELSE

Fikk pris for arbeidet mot «stille morder»

Diana Peters i Bluestep Bank og Bank2 mottok i helgen «Kvinnepris» for arbeidet mot psykisk helse rettet mot finansiell gjeld.

Leder for marked og samfunn Diana Peters i Bluestep Bank2.
Publisert

I helgen mottok leder for marked og samfunnsansvar Diana Peters i Bluestep Bank og Bank2 Kvinnepris for arbeidet Peters gjør med tiltak til gjeldsrelaterte psykiske lidelser.

Det er MannsForum, en likestillingsorganisasjon med fokus på gutter, fedre og menn, som hvert år deler ut prisen til en kvinne som har bidratt til å belyse og bekjempe utfordringer som møter gutter og menn.

– Å vinne prisen er en hyggelig anerkjennelse for arbeidet vi gjør med sårbare kunder. Det er viktig at sammenhengen mellom uhåndterlig gjeld og psykisk helse får mer oppmerksomhet. Det er fortsatt mange mennesker med økonomiske og psykisk utfordringer som ikke får den hjelpen de trenger, sier Peters i en pressemelding.

Juryen omtaler økonomisk ruin som en «stille morder», som rammer menn hardt, der mannens verdi ofte knyttes til forsørgerrollen. Peters blir berømmet for å «endre finansinstitusjonens tilnærming fra kalde avslag til veiledende håndsrekninger».

Arbeid over tid

Bluestep og Bank2 har over til nå jobbet med å heve kompetansen i banken på håndtering av kunder som opplever betalingsproblemer og relaterte psykiske helseutfordringer. 

Bankshift har tidligere omtalt at banken har hentet inn lege og psykolog for å trene opp kunderådgiverne i ulike former for lytting, grensesetting og formidling av negative budskap, samt håndtering av situasjoner der kunder uttrykker selvmordstanker eller alvorlig psykisk krise. 

– Vi har mange ekstra sårbare kunder og det hender at kunderådgiverne konfronteres med utsagn om at et frustrert menneske ikke vil leve lenger. Da er det viktig at vi vet hvilke verktøy som er tilgjengelige og hvordan vi kan hjelpe på best mulig måte.

Peters forklarer at arbeidet med tiltak for sårbare kunder er under utvikling. 

– Vi jobber nå med ytterligere tiltak for hvordan vi kan møte sårbare kunder med empati og hjelpe dem på best mulig måte. Vi sitter ikke på fasiten, men prøver oss frem i dialog med både kunder og eksperter på temaet, avslutter hun.