INKASSO
«Flere titalls millioner» for mye er krevd inn i inkassofeil fra flere banker: – Finanstilsynet ser alvorlig på det
Finanstilsynet er blitt gjort oppmerksom på en inkassofeil som har truffet over ti finansselskaper i mer enn 40.000 saker.

Finanstilsynet har i løpet av det siste året mottatt rapporter fra flere banker, finansieringsforetak og inkassoforetak om at krav som ikke var betalt innen forfall hadde blitt behandlet feil i inndrivelsesprosessen. Skyldnere er blitt påført for høye omkostninger og renter.
– Finanstilsynet ser alvorlig på det store omfanget av saker og kunder som hendelsene har rammet, og den lange tiden som har gått uten at feilene har blitt avdekket. Samtlige involverte finansforetak og inkassoforetak gjennomfører rettinger i samsvar med Finanstilsynets vurderinger. De har også redegjort for tiltak de har iverksatt for å unngå lignende feil i fremtiden, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i seksjon for atferdstilsyn på bank- og forsikringsområdet i Finanstilsynet til BankShift.
Felles for selskapene er at de selv har stått for utsendelse av de første kravbrevene i saken, før utbetalte krav har blitt overlatt til respektive inkassoleverandører. Det skal dreie seg om mer enn 40.000 saker, og Finanstilsynet skriver at beløpsmessige konsekvenser foreløpig ikke er kartlagt, men at det så langt er snakk om «flere titalls millioner kroner».
Selskapene det dreier seg om er Fana Sparebank, KLP Banken, Nordeas filial i Norge, Nordea Eiendomskreditt, Nordea Finans Norge, NorgesGruppen Finans, Sparebank 1 SR-Bank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Sparebanken Sør, Sparebanken Vest, Intrum, Kredinor og Lowell Norge.
Finanstilsynet skal ha påpekt feilen til inkassoforetakene 19. Juni 2020.
Over halvparten av sakene i Nordea
Nordea bekrefter til BankShift at det er snakk om 26.000 saker hos Nordeas bankfilial i Norge, Nordea Eiendomskreditt og Nordea Finans Norge. Feilen skal ha ligget i IT-systemet.
– Det har oppstått i prosessen der sakene ble sendt til inkasso. Det var en feil i IT-systemet som nå er ryddet opp i, sier pressesjef Cathrine Graff til BankShift.
Hun forteller at det har vært et stort arbeid som har pågått i ett år, og at det var Nordea som ga beskjed til Finanstilsynet om feilen.
– Vi oppdaget feilen i egne kontroller og tok kontakt med tilsynet. Vi ga beskjed så fort vi oppdaget dette, og da begynte også arbeidet med å refundere kundene, sier Graff.
Lignende feil hos alle
Finanstilsynet skriver at feilen dreier seg i hovedsak om at purregebyr har blitt tillagt hovedkravet før filoversendelser fra finansforetaket til inkassoforetaket. Inkassoselskapene som mottok filer med krav fra finansforetakene har også registrert for høye hovedkrav som grunnlag for den videre inkassoprosessen, som har medført at skyldnere ble avkrevd urettmessige gebyrer og for mye renter. Skyldnere har også blitt påført for høye inkassosalær i de tilfellene hvor feilen har økt hovedkravet så mye at kravet havnet i et høyere salærtrinn.
Feilene skal ha oppstått i 2018 og 2019.
Skyldnere har krav på tilbakeføring av det som er urettmessig innkrevd. Hvem av inkassoselskapene og finansforetakene som bærer risikoen for omkostningene til slutt, beror på erstatningsrettslige regler og avtaleforholdet mellom inkassator og oppdragsgiver, eventuelt mellom oppdragsgiver og oppdragsgivers underleverandør.
Foretakene har bekreftet overfor Finanstilsynet at man har fulgt opp hendelsesrapporter, korrigert aktive saker og tilbakebetalt berørte skyldnere. Et flertall av finansforetakene har også bekreftet til tilsynet at arbeidet anses som ferdigstilt.
Finanstilsynet bekrefter overfor BankShift at det ikke er snakk om noen overtredelsesgebyr i saken, og at alle involvert dermed slipper unna bøter.
– Finanstilsynet har ikke hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr i slike saker, sier Gjedrem.