KARRIERE
Hun får ansvaret for DNBs personkunder i regionene: – En balansegang å finne ut hva som må og skal digitaliseres
Kjernen i jobben blir mye av det samme, mener Marianne WIk Sætre, som nå bytter ut bedriftsmarkedet på Vestlandet med landsdekkende lederansvar for DNBs privatmarked i regionene.
Ved inngangen til covid-pandemien byttet Marianne Wik Sætre ut jobben som direktør for innovasjon og digitale kanaler i Fana Sparebank, med stillingen som plassjef for DNB i Bergen.
Hun har hatt spesielt ansvar for bedriftsmarkedet på Vestlandet, og under hennes ledelse har Bergen-kontoret vokst fra om lag 1450 ansatte til over 2200. Nå rykker Wik Sætre opp i DNB-systemet, og tar rollen som divisjonsdirektør for privatmarkedet, med ansvar for regionene. Hun rapporterer direkte til konserndirektør for personmarkedet, Ingjerd Blekeli Spiten.
Det innebærer at hun skal lede 54 ulike kontorer – fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør, hvor det jobber 700 rådgivere, og som betjener 2,2 millioner kunder. Samtidig beholder hun rollen som plassjef i Bergen.
– Jeg synes dette er en svært spennende mulighet, i en tid med store endringer i makrobildet og i bankmarkedet, sier hun.
– Jeg tror mye kan løses med digitale løsninger, men behovet for økonomisk rådgivning og nærhet til kundene og lokalmarkedet er også avgjørende for mange. Det å få være med å bidra til både forbedringsarbeid, videre digitalisering og arbeid med to merkevarer synes jeg er en unik mulighet.
– Hvordan ble den aktuell for deg?
– Jeg synes dette var et spennende mandat og oppdrag, i en spennende tid. Jeg har alltid likt å jobbe med strategi og prosessforbedring, og ikke minst få lov å være med å operasjonalisere og forbedre ting.
Digitalisering og relasjon
– Hva blir annerledes kontra din gamle jobb?
– Kjernen i jobben er mye det samme – begge deler handler om å sikre god økonomisk rådgivning og være tett på kundene og markedet, men kundegruppen blir nå en annen og geografien blir større.
– Hva blir de største utfordringene, tror du?
– Vi er inne i en krevende tid med økonomisk usikkerhet og endringer i rammebetingelser for kundene våre - da er vår rådgivning og tilstedeværelse avgjørende. Vi har utrolig flinke og dedikerte ansatte over hele landet. Dette må vi bli enda flinkere til å få frem.
– I tillegg er det en balansegang å finne ut hva som må og skal digitaliseres for å få skala, og hva som er viktig å beholde i det relasjonelle for å kunne kjenne kundene godt i ulike faser av livet og hvordan økonomien påvirker dem i hverdagen.
Bosted mindre viktig
Selv om ledergjerningen nå utvides til å dekke store deler av landet, beholder Wik Sætre jobben som DNB-sjef i Bergen.
– Hvordan skal du klare å kombinere de to rollene? Hadde det ikke vært lurt å dele dette i to, for mer dedikert ledelse?
– Jeg har alltid vært opptatt av å prøve å forstå hvordan ting fungerer i praksis, for kunder og medarbeidere. Det å sitte nært førstelinjen og beslutningene som tas hver dag er viktig. Som bergenser er jeg utrolig glad i, og stolt av hjembyen min og det vi har fått til i DNB Bergen. Som plassjef har jeg jobbet dedikert med å styrke fotavtrykket vårt, og som divisjonsdirektør skal jeg være med å styrke vårt lokale fotavtrykk i hele Norge. Dette er derfor en naturlig forlengelse av mitt arbeid som plassjef her i Bergen.
– Jeg synes også at det er fint at det etter pandemien er blitt mindre viktig hvor man bor, og mer fokus på hvilken kompetanse man trenger i en stilling.
Vil bygge ned DNB-siloer
– Hvordan vil du beskrive deg selv som leder?
– Jeg har et brennende engasjement for ledelse, innovasjon og utvikling gjennom medarbeidere og samarbeid. I en stor bank som DNB blir det ekstra viktig å jobbe for å bygge ned siloer og sikre godt samarbeid på tvers. Som leder er jeg resultatorientert, målrettet og nysgjerrig, og ikke er redd for å utfordre det eksisterende. I tillegg så kommer man ikke unna at hardt arbeid må til.
– Hva er dine målsetninger i rollen?
– Min viktigste lederoppgave blir å tilrettelegge for at våre rådgivere over hele landet kan gjøre en best mulig jobb for kundene våre. God økonomisk rådgivning er spesielt viktig i den tiden vi er inne i.