OUTSOURCING
Storebrand Bank får levert kompetanse fra Litauen: – Det blir mer profesjonelt
Når det gjelder både lønn og kompetansetilgjengelighet lønner det seg å se til Baltikum for deler av kompetansen hos operations- og automasjonsavdelingen hos Storebrand Bank. Banken har i dag over 50 «ansatte» i Litauen.
Storebrand Bank sitter på en avtale med Cognizant som leverer konsulenter til operations- og automasjonstjenester i banken. I dag er det 55 ansatte, gjennom Cognizant, som sitter i Vilnius, Litauen, som leverer tjenester til selskapet. En løsning leder for automasjon og operations Tore Rustan i Storebrand Bank mener er god på flere måter.
– Nå ble dette gjort lenge før min tid i selskapet, for en 10-12 år siden, mens jeg begynte her for snart tre år siden. Bakgrunnen for hvorfor Storebrand startet outsourcingen av bank- og finanstjenester var nok fordi det var en trend hvor alle finansselskap begynte å produsere tjenester i Baltikum, sier Rustan til BankShift.
– Men jeg kjenner jo godt til dette. Jeg jobbet også med det da jeg jobbet i DNB, så generelt sett handlet det om lavere lønninger, i tillegg til at du har en god «pool» av godt utdannede folk i et svakere arbeidsmarked enn hva det er i Norge og Sverige, legger Rustan til.
Pris og kompetanse, også i dag
Men Storebrand-lederen mener også at selv om det samme er tilfelle i dag, så har forskjellene endret seg noe.
– Valutakursen har gjort at lønnsnivået har jevnet seg mer ut, så det er ikke like lønnsomt som det var på rundt 2000- eller 2010-tallet. Da var det prisforskjell om en tjeneste kostet 100 i Norge, så kostet den kanskje 40 i Baltikum. Regner man på eurokursen så har den steget, i tillegg har de hatt en høyere inflasjon der, så lønningsnivået har også steget, så nå er det kanskje 60-80 da, sier Rustan.
– Hva med tilgangen på kompetanse?
– Den er fortsatt god, og er egentlig hovedargumentet for å produsere den type tjenester i Baltikum. Nå produserer vi i Litauen, og der er det god tilgang på unge folk som har lyst til å jobbe for nordiske selskaper. Det er ofte folk med tre års utdannelse, som ønsker tre-fire års erfaring i denne typen jobb, sier han.
Hybrid mellom ansatte og innleide
Ved å bruke et selskap som Cognizant, mener Rustan at det er enklere å forholde seg til de som jobber i Litauen. Det er også hvorfor han mener Storebrands hybrid-modell fungerer godt.
– Vi startet Storebrand Baltic, som ble solgt til Cognizant på 2010-tallet. Så vi har også folk som jobber der som da hadde Storebrand som arbeidsgiver. Det kan være en faktor for lojaliteten og at de er så dedikerte, men Cognizant er gode. De er veldig profesjonelle, sier Rustan.
– De har en gjennomarbeidet, rendyrket operasjonsmodell som er veldig bra. Bedre enn det norske og nordiske selskaper gjør på egen kjøl, legger han til.
Rustan forteller at de ansatte i Cognizant som jobber med Storebrand Bank, har en arbeidsdag som skulle tilsi at de var ansatt i Storebrand, men at det også er andre regler for arbeidsliv i Litauen. Rustan tror derfor at om Storebrand Bank skulle drifte de ansatte selv i Litauen, hadde vært eksponert for flyktige og raske avganger.
Som i Stavanger
Når det da kommer til det å lede ansatte som sitter i et annet land, mener Rustan at det ikke er noe problem. Det er som om de ansatte sitter i en annen by i Norge.
– Det er jo en liten tillitskostnad, men vi jobber også i Litauen hvert kvartal. Alle lederne i mitt område er der minst fire ganger i året, og da har vi tre arbeidsdager og workshops. Vi har ukentlige møter med alle, så det ligner litt på å jobbe med Storebrand i Stavanger. Det er ingen forskjell, sier Rustan.
Han kan også fortelle at de ansatte snakker godt norsk, da de gjennomgår et norskkurs som Cognizant gjennomfører på egen regning.
– Åpen dialog
DNB har den siste tiden vært i hardt vær for å kvitte seg med stillinger i Norge, for så å flytte stillingene til Latvia. Rustan tror forskjellen ligger i at Storebrand Bank har en åpen og god dialog med Finansforbundet, noe han tror har vært veldig viktig for arbeidsmetoden.
– Vi har hatt en dialog med Finansforbundet som lederne har forholdt seg til, og det tror jeg forbundet også setter pris på. At det er tydelige rammer. Jeg tror dette også gjør det tydelig overfor de ansatte, sier Rustan.
Dialogen har vært såpass tett, at Rustan lurte på om det var inngått en avtale mellom Storebrand og Finansforbundet på 2010-tallet, men hovedtillitsvalgt Hanne Seim Grave forklarer at det bare er dialog som ligger bak.
– Det finnen ingen særskilt avtale mellom Finansforbundet og Storebrand Bank om Cognizant i Litauen. Vi har imidlertid en god og åpen dialog med ledelsen om bruk av eksterne leverandørerer og organisering av arbeidsoppgaver, sier Grave til BankShift.
På spørsmål om de har opplevd murring fra norske ansatte, kan Grave fortelle at de ikke har møtt på problemet.
– Våre kolleger i Cognizant i Litauen gjør en god jobb for Storebrand Bank, og samarbeidet fungerer etter min oppfatning godt. Jeg har ikke mottatt henvendelser fra ansatte i Norge som mener det er problematisk at Storebrand Bank benytter Cognizant i Litauen, sier hun.
Rusten mener også at han på sine tre år ikke har opplevd gnisninger på bakgrunn av å ha stillinger i utlandet.
Mer profesjonelt
Rustan fortsetter med å peke på fordelene av at de ansatter gjennom Cognizant.
– Det blir mer profesjonelt fordi du har en tjenestetilbyder som rendyrker seg på masseproduksjon av tjenester og ønsker å være verdensledende på det. Du får en modell og en måte å jobbe på hvor de er gode på alt du skal være god på innenfor operasjon: standardisering, automasjon, kvalitet og rotårsaksanalyse. På alle grunnelementene i operations er de bedre enn de fleste selskapene i Norge som jeg har sett, sier Rustan.
– Men det er min mening da. Du finner sikkert andre som vil mene noe annet, legger han til.
På spørsmål om hvordan Rustan ser for seg fremtiden for å outsource arbeidskraften, tror han ikke Storebrand Bank vil endre seg, annet enn at arbeidsstokken kanskje vil bli noe lettere på grunn av teknologi og automasjon. Og han er klar på at hybrid-modellen med konsulenter i Litauen, kommer til å fortsette.
– Vi har ingen planer om å endre strategien. Vi kommer til å kjøre videre med samme arbeidsfordeling som vi har nå, sier Rustan.