SPARING

Kundene stadig mindre fornøyd - DNB og Nordea nærmer seg farlig grense

Ifølge sparing- og investeringsundersøkelsen til Epsi holder DNB og Nordea på å skli mot en kundetilfredshet som vil gjøre det vanskelig å motivere kundene til å bli hos dem.

Kundene er stadig mindre fornøyd med DNB.
Publisert Sist oppdatert

Epsi har for tredje år på rad gjennomført sparing- og investeringsundersøkelsenDanske Bank har hatt bunnplassering i alle undersøkelsene, men banken tar innpå DNB og Nordea. I 2021 var skåren til Danske Bank på 56,1. I år var den 57,7.

– Danske Bank-kundene er mer fornøyde med de digitale løsningene og utvalget av spare- og investeringsprodukter, men opplever fortsatt ikke at deres sparing- og investeringsbehov blir godt nok dekket. Danske Bank-kundene føler seg ikke godt nok fulgt opp, og etterlyser mer relevante råd og anbefalinger, uttaler daglig Leder i EPSI Norge, Fredrik Høst, i en pressemelding.

Mens Danske Bank kjemper seg oppover, så sklir de to neste bankene bakover. I 2021 hadde DNB en score på 61,4 og i år var scoren på 60,2. Nordea hadde en tilbakegang fra en score på 63,3 i 2021 til en score på 61,0. 

I undersøkelsen advarer Epai mot å komme under en score på 60.

– Generelt sett så har bransjer og bedrifter med en kundetilfredshetsskår under 60 store vanskeligheter med å motivere kundene til å bli, mens resultater over 75 peker på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde, skriver Epsi i undersøkelsen.

Nytt av året er at Sparebanken Vest, som debuterer i undersøkelsen, er kommet til i bunnkampen med score på 64,3. De fire bankene er de enste som ligger under bransjesnittet på 64,5

For øvrig er Danske Bank på vei ut av det norske privatmarkedet, etter at banken tidligere i år solgte denne kundeporteføljen til Nordea. Det har imidlertid ikke hindret banken fra å jakte nye kunder i privatmarkedet, med det som ifølge konkurrenten Endre Jo Reite i BN Bank er villedende markedsføring.