UTLÅNSRENTEN
Landkreditt Bank med «rekordtrafikk»: – Vi prøver å ta litt plass
Etter at Landkreditt Bank satt ned utlånsrenten har det vært stor pågang, noe som har gitt lengre køer og stort kundetilfang for banken.
Landkreditt Bank var første bank ut med å senke utlånsrenten i 2024. Det merker banken nå, ettersom at banken rapporterer om trafikkrekorder på både nettsider og i antall lånesøknader mottatt.
Landkreditt Bank skriver i en pressemelding at økningen på sidetreff kom på over 3000 prosent dagen banken kom ut med nyheten.
– Det er en voldsom økning, både over dagen da vi annonserte rentekuttet, men også over tid. Det ser nesten dumt ut å skrive at det var en økning på 3000 prosent, men det er det som er riktig. Også antall søknader økte på et historisk nivå, sier digital- og markedssjef Petter Remen Hanssen i Landkreditt Bank til BankShift.
Markedsføring og synlighet
I tillegg til rentekutt har banken forsøkt å være ekstra synlige. Og med et godt 2023 i ryggen, har man nå virkelig fått vind i seilene.
– Banken har hatt god vekst flere ganger, så det er litt tidlig å si om 2024 blir et historisk år, men trenden på utlånssiden er i hvert fall god. Det er ingen tvil om at dette styrker vekstfasen vår.
– Dette legger et veldig godt grunnlag. Vi har god dekning på innskudd og er veldig sunt drevet. Vi skal ha en kontrollert skalering også fremover, og så er det klart, vi prøver å ta litt plass i markedet og. Men vi har ikke noen konkrete planer på trappene nå fremover, sier Hanssen.
Stor pågang
Han påpeker at før Landkreditt Bank eventuelt ser på sitt neste trekk, må man få gjort jobben med den enorme tilstrømmingen av kunder som skjer nå, først.
– Vi må først håndtere dette. Det er åpenbart at vi har litt lenger kø enn vanlig, men vi behandler alle så fort vi klarer. Det handler om å forventningsstyre så godt vi kan. Vi har jo ikke 500 kundebehandlere, men vi gjør det så fort vi kan, sier Hanssen.
Selv om kundene opplever en litt lenger ventetid, kaster ikke Landkreditt Bank ut strategien sin av den grunn.
– Vi skal være en litt annerledes bank, med god kundeoppfølging. Så det bruker vi også tid på. Nå handler det jo om å holde kundene vi får fornøyde, sier Hanssen.