MARKEDSFØRING
SMN vil gi «flyttedag» en ny betydning: – Banker snakker om boliglån på nesten akkurat samme måte
Sparebank 1 SMN vil avstigmatisere stresset som følger med flytting, og ga flyttedag en ny betydning i reklamefilmen som nå går rundt om i landet.

Sparebank 1 SMN gikk i juni ut med en reklamekampanje der mannen i reklamen tar en flyttedag fra jobb. Det han derimot gjør, er å flytte boliglånet.
– Mange tenker at det er mye jobb og stress med å flytte boliglånet. Vi ønsket å ta ned terskelen, og vise at det er enklere enn det man tenker. Alle banker vil at kundene skal flytte boliglånet sitt til dem - og alle banker snakker om boliglån på nesten akkurat samme måte, sier markedssjef Hilde Johnsen i SB1 SMN til BankShift.
(Se reklamen nederst i artikkelen)
Banken hentet inn HK Reklamebyrå og filmproduksjonsselskapet Willy Nikkers, og skal med sin reklamekampanje omdefinere flyttedagen, og ønsker at folk stopper opp og smiler når de ser reklamen, istedenfor å tenke på det å flytte boliglånet som noe stressende.
– Flytting er noe folk kjenner på kroppen. Og det er stress. Esker, pakking, logistikk og flyttebil. Det krever mye, og det fikk oss til å se nærmere på begrepet flytting og det fører med seg. For i motsetning til å bytte adresse, er det faktisk ganske enkelt å flytte boliglånet sitt, sier Johnsen.
Hun forteller at ideen oppstod da de skjønte hvor mye folk faktisk forbinder flytting med stress, og at man derfor ville gjøre det til noe mer lysbetont.
– I en tid hvor vi snakker mye om innklemte dager, hjemmekontor og fleksitid, så vi et hull i kalenderen. En dag med ubrukt potensial. Så vi tok flyttedagen tilbake, og ga den en ny betydning, sier Johnsen.
– Boliglån er viktig, men det trenger ikke være kjedelig. Vi likte tanken på å gjøre noe annerledes. Noe som faktisk får folk til å stoppe opp og smile, legger hun til.
I reklamefilmen følger man “Vidar” som da bruker flyttedagen til å ha en dag for seg selv, med null stress. SMN skriver at om man flytter boliglånet, så «kan du unne deg en flyttedag. Eller i det minste en ekstra god kopp kaffe».
Nedslagsfelt i Midt-Norge
Reklamen er blitt observert også på Østlandet og Oslo-regionen, så spørsmålet da er om SMN prøver å hente inn personkunder fra hele landet?
– Sparebank 1 SMN er en lokalt forankret bank og nedslagsfeltet vårt i kommunikasjonen er Midt-Norge. Her har vi en sterk posisjon og vi har vekst i både markedsandel og preferanseandel, sier Johnsen.
Og etter 14 renteøkninger på rad, før rentekuttene ble utsatt, kom den noe overraskende nyheten om et rentekutt i juni. Og Johnsen sier at timingen på reklamen dermed også traff veldig godt.
– Kampanjen gikk på lufta i juni, som er høysesong for boligbytte. Vi har en bred mediemix og er til stede både på kino, online video, nettaviser og i sosiale medier. Så langt ser vi at materialet presterer godt, sier Johnsen.
Sparebank 1 SMNs "Flyttedag" reklame.