OPPKJØP

BankID BankAxept kjøper konkurrent til egen anti­hvitvaskingstjenste

Regtech-selskapet Beaufort Solutions blir en del av det nye forretningsområdet KYC. – Det gir oss en veldig spennende vekstmulighet, sier Øyvind Brekke, som vant frem i konkurranse med andre aktører.

BankID BankAxept styrker seg på KYC og kjøper Beaufort Solutions. Her Kjetil Anfinnsen, daglig leder i Beaufort Solutions (t.v) og Øyvind Brekke, administrerende direktør i BankID BankAxept.
Publisert

Etter at BankID BankAxept ble skilt ut fra Vipps sommeren 2022 var et av de første tiltakene å kjøpe tjenesten Kundesjekk.

Når selskapet nå gjennomfører oppkjøp nummer to og snapper opp konkurrenten Beaufort Solutions er det med ambisjonen om å bygge en tung antihvitvaskingsaktør rettet mot arbeidet med å «kjenne kunden».

Svar på intens konkurranse

Oppkjøpet innebærer at BankID BankAxept etablerer det nye forretningsområdet KYC.

– Markedet for antihvitvaskingstjenester vokser raskt og konkurransen er intens. Det er et tydelig behov for konsolidering og når vi slår sammen Kundesjekk og Beaufort danner vi en solid helnorsk aktør som også kan konkurrere på nye markeder, sier Øyvind Brekke, administrerende direktør i BankID BankAxept til BankShift.

Antihvitvaskingsarbeid er i dag noe som langt flere enn banker må forholde seg til. Det finnes omtrent 7000 norske selskaper som er rapporteringspliktige etter hvitvaskingsloven. Det er alt fra revisorer og regnskapsførere til advokater og eiendomsmeglere. Og det erS disse gruppene både Kundesjekk og Beaufort Solutions har rettet seg mot.

Cirka 1500 bedrifter, mange av dem innenfor regnskap, bruker i dag AML-data fra BankID BankAxept. 1100 av disse benytter Kundesjekk-tjenesten. Beaufort er betydelig mindre. Siden starten i 2019 har selskapet bygget opp en kundeportefølje med rundt 125 norske bedrifter.

– Beaufort har demonstrert en kompetanse og en evne til å bygge gode tjenester som er veldig relevante for oss. Ikke minst har de bygd en kundeportefølje i noen markedssegmenter som vi satser veldig hardt på, sier Brekke.

Har bygget ettertraktet nisje

Selskapet har nemlig hatt suksess innen en egen nisje – eiendomsmeglere. Flaggskipet på kundelisten er DNB Eiendom, men også Eiendomsmegler Vest, Notar, Sørmegleren og ProAktiv er blant kundene.

– Vi har videreutviklet løsningen vår slik at den skal passe meget godt til nettopp eiendomsbransjen, sier daglig leder i Beaufort, Kjetil Anfinnsen, til BankShift.

Han og de 11 ansatte i selskapet blir alle med over til nye eiere og er allerede i gang med integrasjonsarbeidet.

– Vi skal skape det beste saksbehandlingssystemet for KYC som er mulig for markedet og gjør det enkelt for ansatte i SMB-bedrifter å jobbe med antihvitvaskingsarbeid på egen hånd, sier Anfinnsen.

Lang vei til lønnsomhet

Beaufort Solutions har hatt sterk inntektsvekst i 2023 og inn i 2024. Driftsinntektene i fjor endte på 6,8 millioner kroner. Det er mer enn de samlede inntektene fra de tre foregående årene.

Det har ikke vært nok for å løfte selskapet til lønnsomhet. Resultat før skatt i fjor endte med et underskudd på drøyt 20 millioner kroner. Det samlede underskuddet siden 2020 er dermed opp i nesten 70 millioner kroner.

Var allerede på jakt etter kjøpet

De tallene bidro til at selskapets hovedeier Finstart Nordic, venture-selskapet til Sparebank 1 SR-Bank, allerede hadde konkludert med at veien videre for selskapet lå sammen med andre aktører. Prosessen med å finne en kjøper var allerede påbegynt da BankID BankAxept kom på banen.

– Vi hadde fått en budindikasjon fra en annen aktør, som ikke var en direkte konkurrent til Beaufort på samme måte som Kundesjekk, sier daglig leder i Finstart, Vidar Aksland.

– Vi er veldig fornøyde med å ha funnet et godt hjem til teamet og selskapet. Slik jeg ser det er dette både en strategisk fit mellom selskapene og en god strukturell løsning for å utvikle en vinnende nordisk aktør, fortsetter Aksland.

Hva kjøpesummen endte vil verken Brekke eller Aksland gå nærmere inn på. Ifølge Aksland var prisen helt «fair», selv om Finstart Nordic endte med å gå i minus på Beaufort-satsingen.

Rett timing

Det nye forretningsområdet KYC skal ledes av Eva Cecilie Sandberg, som frem til nå har vært leder for Salg og Kundeopplevelse i BankID BankAxept

– Med Beaufort Solutions på laget får vi litt annen skala. Derfor var timingen rett til å starte et eget forretningsområde, som rapporterer direkte til meg, sier Brekke.

Selv om området vil være betydelig mindre enn både id-løsning og betalingsnettverk fra starten ser Brekke stor potensial i det tredje benet.

Blant annet i det videre arbeidet med de første utenlandske kundene, Sveriges største ERP-aktør Fortnox og det danske kjernebanksystemleverandøren SDC, som begge skal integrere KYC-løsningene i sine systemer.

– Det gir oss en veldig spennende vekstmulighet. KYC bidrar til å løse et alvorlig samfunnsproblem, og det trengs gode systemstøtteløsninger for å få bukt med problemet. Vi er en av de aktørene som kan være med å løse det problemet, sier Brekke.