PRODUKTPAKKER

Finansdepartementet beklager saksbehandling på 11 år – nå har ny klagenemnd tatt over

Departementet skriver til BankShift at klager over Finanstilsynets vedtak har vist seg å ta lang tid, og at ny klagenemnd blant annet skal hjelpe med å ta ned saksbehandlingstiden.

Finansdepartementet i Regjeringskvartalet i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

I oktober 2014 fikk det som var Sparebank 1 Skadeforsikring (nå Fremtind Forsikring) et vedtak fra Finanstilsynet om å stanse markedsføring av fordelsprogrammer, eller såkalte produktpakker. Forsikringsselskapet klaget vedtaket til departementet. Tirsdag kom Finansdepartementet med vedtaket om å stadfeste tilsynets vedtak.

Det naturlige spørsmålet var da, hvorfor så lang tid?

– Finansdepartementet beklager den lange saksbehandlingstiden i denne saken. Saksbehandlingstiden i enkeltsaker avhenger av departementets øvrige arbeidsmengde, og det har vist seg at saksbehandlingstiden på klager over Finanstilsynets vedtak til tider kan være lang, skriver kommunikasjonsrådgiver Celine Lyse Augdal i Finansdepartementet i en epost til BankShift.

Bakgrunnen for vedtaket kommer av at kunder i forsikringsselskapet, som også var kunder i en Sparebank 1-bank, mottok en rabatt på fem prosent ved kjøp av individuelle produkter fra forsikringsforetaket. Videre hadde forsikringsforetaket et helkundekonsept som ga kunder med minst tre forsikringer 10 prosent rabatt, og dersom en kunde har fem forsikringer og er kunde i en Sparebank 1-bank, kunne den få 25 prosent rabatt.

Til BankShift kunne Fremtind Forsikring si at man fortsatt ikke var enige i at produktpakkene brøt med reglene, og at Fremtind er langt fra eneste som nå blir truffet av denne bestemmelsen.

Ny Klagenemnd

Finansdepartementet påpeker også at i fremtiden vil det ikke være tilfelle at disse klagesakene tar tid hos departementet, med tanke på at den nyopprettede klageinstansen hos Finanstilsynet vil ta over ansvaret for klagesaker.

– Med virkning fra 1. april i år er behandlingen av klager over Finanstilsynets enkeltvedtak overført fra Finansdepartementet til den nye Finanstilsynsklagenemnda. Overføringen legger blant annet til rette for kortere saksbehandlingstid, sier Lyse Augdal.

«Saken gir en nærmere avklaring på hvor grensen går for hva som lovlig kan tilbys. Finanstilsynet forventer av banker og forsikringsforetak gjennomgår sine produktpakker og innretter sine tilbud i samsvar med departementets vedtak,» heter det i en melding fra Finanstilsynet, som også har vært ute og luftet ideen om å forby krav om lønnskonto for boliglån hos bankene.