LEASING

Klager inn DNB for milliardbeløp

Forbrukerombudet i Sverige tar DNB til klagenemnda og krever tilbakebetaling for 50.000 kunder.

Illustrasjonsfoto, DNB.
Illustrasjonsfoto, DNB.
Publisert

I en melding fra den svenske Konsumentombudsmannen (forbrukerombudet) kommer det frem at ombudet har klaget inn DNB for å ha krevd mer enn de hadde lov til i leasingavtaler, til klagenemnda.

NRK omtalte saken først og viser til Sveriges Radio.

Saken handler om en leasingavtale på bil som skulle ha fast månedsbeløp. Avtalene ble inngått mellom 2020 og februar 2023, og det kom i våres en dom som tok både forbrukerombudet og DNBs side i saken, men forbrukerombudet peker på at domen sier at avtalevilkåret måtte være tydeligere. 

I kontrakten benyttet DNB seg av en klausul som gjorde at banken kunne justere prisen når rentene steg, noe som da skjedde.

Sveriges Radio skriver at det dreier seg om tilbakebetaling på “tusentals kroner” per kunde, og ombudet beskriver gruppeklagen som et av de største, da overslaget kommer opp i et milliardbeløp, sier ombudsdirektør Kristofer Johanneson.

Bakgrunnen for klagen er at prisen var avtalt å være fast, og at det ikke var forståelig for kundene at prisen kunne justeres opp ved en renteoppgang. Ombudet mener dommen fra tidligere i år om vilkårene ble kjent ugyldig, betyr det at kundene skal kunne kreve erstatning. DNB aviser på sin side dette.