STRATEGI

Suksessformelen som førte Danske Bank til topps i «back office»-kåring

Danske Bank har hatt fokus på helhetlig samarbeid og risikoreduksjon. Med lav turnover og økt kompetanse, topper banken Prospera-kåring.

Louise Dyrdal Bjerkaas, leder for markedsstøtte i Danske Bank
Louise Dyrdal Bjerkaas, leder for markedsstøtte i Danske Bank.
Publisert

Danske Bank topper Prosperas kåring for Back office FX, fixed income & Derivatives, både i Norge og i Norden. I en melding fra Danske Bank skriver banken at det er takket være et tett samarbeid mellom avdelingene i Danmark, Litauen og den norske filialen.

– Denne rangeringen er et tydelig bevis på vårt kundefokus og vår evne til å levere eksepsjonell kvalitet i tjenestene vi tilbyr på tvers av hele verdikjeden, sier Alexandre Cieza, leder for valutasalg i Danske Bank og legger til:

– Å være anerkjent for arbeidet med «back office» i Danske Bank, er en sterk prestasjon og et resultat av det sterke samarbeidet vi har på tvers av team og lokasjoner.

Helhetlig tilnærming

Rangeringen kommer etter det Danske Bank selv omtaler som et prioritert samarbeid i de tre avdelingene, samt sømløs integrasjon, for å sikre kvalitet i alle ledd. 

Kantar / Prospera: Backoffice FI, FX & Derivatives 2025 Norge

  1. Danske Bank med en score på 4,54
  2. DNB Carnegie 4,52
  3. Nordea 4,51
  4. Jyske Bank 4,50
  5. Handelsbanken og SEB 4,48

– Vår suksess ligger i en helhetlig tilnærming hvor vi setter kunden i sentrum. Tett samarbeid og proaktiv rådgivning sørger for at kundenes behov alltid blir møtt på en smidig og effektiv måte, sier Louise Dyrdal Bjerkaas, nordisk leder for markedsstøtte i Danske Bank til BankShift.

– Et helhetlig samarbeid vil vel de fleste ha på tvers av banken, hva er det som gjør at Danske Bank har hatt god suksess?

– Det har blitt enda tettere samarbeid mellom de ulike «back office»-avdelingene, som har ført til at kunden har fått raskere hjelp av riktig avdeling, sier Bjerkaas.

Hun legger til at Danske Bank har hatt en lav turnover i avdelingene, noe som har ført til økt kompetanse i teamene, samtidig som onboarding av nyansatte har foregått strukturert, med klar kompetansebygging i planene.

– Økt kompetanse har ført til bedre kunnskap om produkter og prosesser som videre har ført til færre feil. Det har også vært et bevisst valg å dele mer kontaktinformasjon i e-postsignaturer for å være enda mer tilgjengelig for kunden. Da får kunden raskere tak i riktig person ved henvendelser, sier Bjerkaas.

– Gjennom et helhetlig samarbeid i banken, er det da noe forskjell på back- og frontoffice lenger?

– Det er forskjell på front og back, men det at kunden opplever oss som én bank er et mål. Kunden skal ikke se klare skiller og heller føle at de blir like godt fulgt opp uavhengig av hvor de befinner seg i prosesser, om det er før eller etter handel, sier Bjerkaas.

Risiko

Et annet punkt Danske Bank har fokusert på, er risikoreduksjon og å forbedre påliteligheten i transaksjoner, noe banken mener har blitt godt tatt imot av kundene. 

– Reduksjon av risiko er noe vi kontinuerlig etterstreber, men som er vanskelig å eliminere i alle ledd. Vi har gjort enkelte systemforbedringer som har ført til mer automatiserte prosesser og dette har fjernet noe av risikoen, forteller Bjerkaas.

Rangeringen på toppen av listen kommer etter at Danske Bank ble plassert på førsteplass hos Prospera for FX og Renter i Norge tidligere i år. Banken skriver i en melding at «dette er en annerkjennelse at Danske Bank leverer en solid kundeopplevelse gjennom hele verdikjeden for handel av renter og valuta».