INNLEGG
Bank er nøkkelen til inkludering i Norge
Vi må ha skikkelig bank hvis alle skal med. Da blir Norge bedre. Her er fire konkrete tips til banksjefene.
Ridderrennet (se faktaboks) melder seg som ledsager for bankene. Vi er klare til å hjelpe. Inkludere flere. Lage nye produkter. Det hele til glede for nye og gamle kunder, riddere og bankene selv. Og psst, for å få med banksjefene: Dere kan tjene mer. Bare følg med her.
For de fleste dreier livet rundt jobb, bolig, bil og pensjon. Den gjennomsnittlige nordmannen bruker lønna på lån, fond og sparing. Dagligbank går sømløst med kort og Vipps. Bank er tilrettelagt for dette livet.
Det er en passiv bank. Den tilrettelegger tjenester ut fra enkle marginer fra gjennomsnittskundens forutberegnelige liv. Bank er ikke fremoverlent. Det er du som kunde som må spørre og utfordre om du avviker fra A4-malen.
Det er et paradoks i 2025. En bank med orden i sine data kan se hver og en av oss, alle sider av våre liv, om den bare vil. En bank kan se når kundene venter barn før de har fortalt det til noen, forutse boligbytte før du har tenkt på det, anta hvor du vil flytte og estimere hva slags bil som blir din neste. Banken kan også lett beregne hvor din neste ferietur går, lenge før du har planlagt den.
En bank kan med andre ord ta initiativ som møter enhver kundes helt unike behov. Den kan gå fra å være en passiv forvalter til å bli skikkelig aktiv partner for hver og en av oss.
Våre riddere er ikke A4. De er krevende, vil kanskje tradisjonelle bankfolk si. Vi vil si utfordrende. Utfordrende fordi vi utfordrer bankene mer enn gjennomsnittet. I dag faller mange av våre medlemmer utenfor bankens standardiserte tjenester. Faller man utenfor banken, faller man utenfor samfunnet. Inkluderes du av banken, inkluderes du i samfunnet.
Våre medlemmer er vant til å bruke avansert teknologi til å mestre hverdagen. Ridderne ser muligheter og avslører svakheter vanlige kunder ikke legger merke til. En ledsager ser løypa for ridderne. Ridderne kan se for bankene. Hjelpe de å bli aktive, og bedre bank for alle kunder.
En person med funksjonsnedsettelse er et komplekst system av trygd, stønader og merutgifter. For å gi dere et lite glimt av potensialet i en aktiv bank, her er fire konkrete forslag til hvordan bankene kan bruke data til å skape reell verdi for en slik kunde.
- Det intelligente budsjettet. Ved hjelp av transaksjonsdata kan banken automatisk identifisere og kategorisere kundens merutgifter. Det gir kunden en presis oversikt over sin unike økonomi og et kraftig verktøy for dokumentasjon overfor NAV og kommune.
- Stønadsassistenten. Mange går glipp av støtteordninger. Basert på analysen av merutgifter, kan banken aktivt varsle kunden om mulige rettigheter hos NAV, Husbanken og andre aktører, rett og slett hjelpe kunden øke sin inntekt.
- Trygg sone for arbeidsinntekt. Faren for avkorting av trygd hindrer mange å jobbe ut fra de evnene de fortsatt har. Et verktøy kan umiddelbart kalkulere hva man sitter igjen med etter trygd- og skatteregler. Det gjør det trygt å jobbe. Å bekjempe ensomhet blir ren bonus.
- Alternativ kredittvurdering. Uføretrygd er stabile inntekter, men straffes i dagens kredittmodeller. En alternativ modell kunne vektet stabilitet, lavt forbruk og betalingshistorikk tyngre enn inntektens størrelse. Dette kan åpne for lån til hjelpemidler eller en vei inn på boligmarkedet.
Dette er bare fire, enkle eksempler. Da har vi ikke nevnt mulighetene til å gjøre butikk på å hjelpe funksjonshemmede inn i arbeidslivet. Lånetjenester med kommunale eller statlige garantier for bedrifter som setter funksjonshemmede i arbeid. Investeringsmodeller som gjør det mulig å være med og skape lokale bedrifter som gir passive inntekter. Eller investeringsfond i et gigantisk, globalt høyteknologisk hjelpemiddel-marked. Det kommer teknologi som hjelper ridderne med å gå, snakke og utfolde seg, som også skal håndtere den massive, hjelpetrengende eldrebølgen. Det er fond som dagens A4-mennesker kan kjøpe seg fremtidig sikkerhet i. Potensialet er enormt.
I Norge mottar rundt 375 000 mennesker uføretrygd. I tillegg går det gigantiske summer mellom det offentlige og private aktører knyttet til disse. Det er et marked med potensiale for banker som tenker utenfor bankboksen. Tjenestene som kan utvikles sammen med funksjonshemmede, vil bli svært gode tjenester for studenter, gründere, eldrebølgen og andre som lever utenfor A4-rammen. Tjenestene vil også gjøre bankens A4-produkter bedre.
Så, tilbake til banksjefene! Slik aktiv inkludering er ikke veldedighet. Det er en lønnsom og meningsfull forretningsmulighet. Derfor inviterer vi bank og finans til samarbeid om å skape fremtidens beste, aktive bank, som ser hvert enkelt menneske.
Bank og finans utfordres til å bidra til inkludering, selvrespekt, synlighet og gi folk tro på egne muligheter gjennom bankens egen kjernevirksomhet. Ridderne er klare til å lede an ned en lønnsom og inkluderende vei, hvor alle blir vinnere, både kunder, bank og samfunn.