INNLEGG
Skal norske banker forbli relevante, må vi satse sammen
Når vi nå ser at internasjonale aktører investerer milliarder i å utvikle løsninger som setter standarden globalt må finansnæringen i Norge være på ballen, skriver Astrid Kvernes Hyldmo i Kredittbanken.

Kunstig intelligens er i ferd med å snu opp-ned på finansnæringen. AI-baserte beslutningsmodeller dobler produktiviteten samtidig som at de manuelle arbeidsoppgavene endrer seg og blir mer strategiske. Dette har allerede blitt en del av vår hverdag i Kredittbanken. Gjennom ny teknologi får kundene raskere svar, tryggere lån og mer tilpassede løsninger. Bankene på sin side får lavere tap og høyere effektivitet.
Når vi nå ser at internasjonale aktører investerer milliarder i å utvikle løsninger som setter standarden globalt, må finansnæringen i Norge være på ballen. Skal norske banker forbli relevante, må vi satse sammen. På samme måte som vi har gjort med BankAxept, BankID, Vipps og Stø.
I dag bruker kredittrådgivere mye tid på å analysere inntekt, gjeld og betalingshistorikk. Med AI kan vi analysere datapunkter på sekunder – med høyere presisjon enn manuelle vurderinger. For kundene betyr det raskere svar på søknaden, mer tilpassede løsninger til egen økonomi og større trygghet gjennom bedre risikovurdering. Resultatet er riktigere kredittbeslutninger og at færre kunder havner i økonomiske vansker. Vi ser et stort potensial for å redusere mislighold av lån samtidig som utlånsvolumene kan øke. Det er fordi AI-baserte beslutningsmodeller gjør det mulig å ta bedre avgjørelser på kortere tid- og frigjør menneskelig kompetanse til de oppgavene som virkelig skaper verdi.
Automatiserte kredittbeslutninger gjør at vi kan håndtere en flerdobling av antall søknader uten at kostnadene vokser tilsvarende. Samtidig åpner teknologien for «massepersonalisering» – at hver kunde får en løsning tilpasset akkurat sin situasjon. Et AI-system kan eksempelvis oppdage at en kunde som søker om forbrukslån, kredittkort eller en betalingsutsettelse vil kunne få utfordringer med betjeningsevne eller betalingsvilje som ikke ville ha blitt avdekket manuelt.
For ansatte betyr dette at arbeidsoppgaver blir overtatt av maskiner. Dermed kan kredittrådgivere bruke tid på det som krever menneskelig skjønn: overvåkning, komplekse problemstillinger, risikostyring, relasjoner og personlig rådgivning. Vi går fra reaktiv saksbehandling til proaktiv kundeoppfølging.
Skal vi realisere potensialet i kunstig intelligens, må vi gjøre det på en ansvarlig måte. Det krever betydelige investeringer - både i innovasjon, teknologi og kunnskap. Innen betaling og forbrukerfinansiering er konkurransen preget av sterk konkurranse fra internasjonale aktører. Da nytter det ikke som norsk bank å stå helt alene. Det er nettopp derfor vi mener at norske banker gjør klokt i å samarbeide enda tettere fremover for å bygge løsninger som er kundevennlige, samfunnsnyttige og fullt ut i tråd med norske lover. Sammen står vi sterkere.