KOMMUNENES BANKER
Alle de store kommunene bruker bank fra egen region, bortsett fra én: – De lokale bankene leverer ikke tilbud
Lokal tilhørighet er mindre viktig når kommunene velger sine hovedbankforbindelser. De fleste kommuner følger regionale linjer, men Drammen kommune har valg seg en bank hvis primærområde er vestlandet.
BankShift har gjennomført en undersøkelse av Norges kommuner og deres valg av hovedbankforbindelse, og det viser seg at en overveldende antall kommuner velger seg en stor regionbank som hovedbankforbindelse, heller enn en lokalbank.
Drammen kommune er nå i prosess med å velge en ny hovedbankforbindelse, og forteller at de ikke mottar noen tilbud fra lokalbanker.
– De lokale bankene har muligheten til å by på anbudet, men de leverer ikke tilbud. Kanskje det er fordi vi er en såpass stor kommune, men det blir bare spekulasjoner, forteller Jack Humlebekk, økonomirådgiver i Drammen kommune.
– Hvis en lokal bank ønsker å gi et tilbud, er det bare å legge inn, men jeg vet ikke om de ønsker dette markedet, legger han til.
Handler om pris
For det er mye jobb å være kommunens hovedbankforbindelse. En av lokalbankene som nylig mistet en større kommune som kunde, og samtidig vant anbudet for en annen gruppe kommuner, er Sparebank 1 Helgeland.
– Det er mye arbeid involvert, men jeg har ingen kommentar utover det, ler Anne Ekroll, finansdirektør og CFO i banken. Hun presiserer at det i hovedsak er mye positivt med å jobbe med kommuner.
– Vi får differensiert porteføljen vår ved å følge en kommune som har mange forskjellige behov, og det er lærerikt, forteller hun.
Ekroll tror det er viktig for kommunene med lokal forankring, og mener at regionbankene foretrekkes i bunn og grunn basert på prisforskjeller.
– Det er er en tøff konkurranse med de store IRB-bankene, og det kan være vanskelig for standardmetode-banker å matche prisene deres, forteller hun.
Ekroll sier at også digitale løsninger veier tungt. Her forteller hun at små banker kan være mer fleksible i hvordan de tilpasser disse løsningene – innenfor visse grenser.
– Dette er en styrke som de store bankene ikke har, mener Ekroll.
DNBs konsernleder for bedriftsmarked Norge, Rasmus Aage Figenschou, har tidligere uttalt til BankShift at han ikke tror IRB-aspektet er en tungtveiende årsak. DNB har blitt valgt som hovedbankforbindelse for halvparten av Norges største kommuner, og nesten en tredel av landets kommuner.
Trenger ikke loakalt kontor
BankShifts kartlegging av bankforbindelsen til Norges 20 største kommuner, viser at alle følger geografiske linjer ved valg av hovedbankforbindelse – alle med unntak av én:
Drammen kommune har valgt seg Sparebank 1 SR-Bank som sin hovedbank, til tross for at deres primærområde er Rogaland og Vestland, og at deres nærmeste kontor er på Skøyen i Oslo, som er litt over en halvtimes kjøretur uten trafikk, men gjerne en times kjøretur unna i rushtid.
– Vi besøker aldri banken fysisk, så avstanden til SR-Banks kontor har ikke vært et problem, sier Humlebekk.
Når kommunen velger en stor regionbank som sin hovedbank, kan det ofte bety at banken ikke har kontorlokaler i nærheten. Dette kan by på utfordringer, og BankShift har tidligere skrevet om hvordan NAV-ansatte i Kragerø må bruke fire timer på å ta med flyktninger til nærmeste DNB-kontor for å opprette en konto for dem.
Humlebekk forteller at NAV Drammen var med i anbudsrunden og ikke ga uttrykk for at de hadde behov for fysisk nærhet til banken.
BankShift har kontaktet NAV Drammen for å bekrefte at det er sant at de ikke har noen problemer med et bankkontor som ligger i en annen by, og fått beskjed om at det er «ingen som kjenner til noen utfordringer knyttet til dette» i NAV Drammen.
Innskuddsrente viktigere enn reisetid
Humlebekk presiserer at han ikke selv jobbet i Drammen kommune på tidspunktet anbudsrunden ble gjennomført, men at han ser for seg at pris var den utslagsgivende faktoren som gjorde at valget falt på SR-Bank i den forrige anbudsrunden. Heller ikke i den pågående anbudsrunden vekter kommunen lokal tilhørighet.
– Vi diskuterte muligheten for å ha avstand som et kriterium i anbudet, men landet på å ikke inkludere det. Den nye bankavtalen er nå ute på anbud, og tildelingskriteriene er delt inn i pris og kvalitet, med vekter på innskuddsrente, brukervennlighet, og kundeservice. I hovedsak er kriteriene de samme som for fire år siden, forteller Humlebekk.
Han legger til at gebyrer og innskuddsrente er viktige parametre for kommunen ettersom de har store beløp på konto.
Den 30. april 2024 var saldoen på kommunens konto pålydende 445,7 millioner kroner.
LES OGSÅ: