SVINDEL

Danske Bank uenig i Finansklagenemndas avgjørelse i Vipps-svindel

Kunden vippset nesten 100.000 kroner til en svindler, og nemnda mener Danske Bank må stå ansvarlige.

Danske Bank.
Publisert Sist oppdatert

En kunde hos Danske Bank ble oppringt av en svindler som utga seg for å være fra Økokrim. Svindleren fortalte Danske Bank-kunden at hun var i ferd med å bli svindlet, og måtte overføre pengene til en sikker konto.

Kunden overførte penger fra både bruks- og sparekonto, på et totalbeløp på 97.000 kroner, via Vipps.

Finansklagenemnda ga medhold til kunden og mener Danske Bank må betale tilbake pengene. Danske Bank mente i sitt svar til nemnda at dette var kunden sin feil, og hvis det skulle klages mot noen, så var det Vipps.

Nå har treukersfirsten på klage fra Danske Bank gått ut, men banken tar ikke saken videre.

– Danske Bank er uenig i begrunnelsen og resultatet som Finansklagenemndas flertall har gitt saken, men kommer ikke til å ta denne videre til domstolen, sier pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank til BankShift.

På spørsmål om de da velger å betale tilbake til kunden eller om man bare er ferdig med saken, vil ikke banken svare på.

– Vi har ikke mulighet til å kommentere løsninger i enkeltsaker, sier Nordling.