SPARING
DNB-kundene er mest misfornøyde med spareløsningene de blir tilbudt
Årets investerings- og sparingsundersøkelse fra Epsi viser at kundene i Sbanken og hos DNB etterlyser at banken viser en større interesse for dem og deres situasjon.
DNB fortsetter som klart dårligst i klassen for kundetilfredshet. Bankens kunder var de mest misfornøyde i årets bankundersøkelse fra Epsi, både på personkundesiden og bedriftskundesiden. Digitalkonseptet Sbanken var nest dårligst likt blant kundene. Nå viser årets investerings- og sparingsundersøkelse fra samme leverandør at kundene også misliker bankens spareløsninger.
Kundene i Sbanken er mest misfornøyde med spareløsningene de blir tilbudt, mens kundene hos DNB er nesten like misfornøyde. Kundene hos konseptet og banken får følge av kundene hos Nordea som heller ikke er strålende fornøyde med det deres bank tilbyr. Sammen utgjør de trioen som ligger under årets bransjesnittet.
– De aktørene som lykkes best, er de som klarer å dempe smitteeffekten av markedsuro gjennom tydelig kommunikasjon, god forventningsstyring og opplevd merverdi som står seg, også når markedet ikke gjør det. Det er verdt å merke seg at kun 9 prosent vurderer å avslutte kundeforholdet i år, ned fra 15 prosent for to år siden. Blant dem som vurderer endringer, handler det i hovedsak om å flytte sparingen ikke å avvikle den, skriver Epsi i rapporten.
Rapporten er basert på 1797 intervjuer som er gjennomført i oktober og november.
I rapporten beskriver Epsi at en score under 60 regnes som lavt. Til tross for Sbanken og DNB tilbyr et bredt utvalg av spareprodukter og relativt gode vurderinger av de tekniske løsningene, så etterlyser kundene i både konseptet og banken at leverandørene viser større interesse for dem og deres situasjon.
Kundene i Sbanken oppfatter konseptet som relativt prisgunstig og har forbedret servicenivået, men mange kunder mener fortsatt at oppfølgingen er svak og at de i stor grad må finne ut av ting selv.
For tredje år på rad topper Kron Epsi-målingen. Ifølge Epsi opplever kundene at Kron tilbyr enkle, intuitive og godt tilpassede løsninger som er lette å forstå og bruke. Kron får også gode tilbakemeldinger på tydelig og relevant kommunikasjon som holder kundene oppdatert, særlig når det gjelder markedsinformasjon og spareråd.
Handelsbanken inntar andreplassen i målingen, og er best blant bankene. De får gode vurderinger for rådgivere som oppleves som tilgjengelige, kompetente og opptatt av kundens interesser.
Mindre risikovilje
Andelen som svarer at de har økt sparingen det siste året har steget fra 27 til 34 prosent de siste to årene. Samtidig viser målingen at risikoviljen er fallende. Andelen som sier de er villige til å ta høy risiko for å oppnå høy avkastning, er redusert fra 26 prosent i 2021 til 16 prosent i 2025.
Epsi konkluderer med at kundene sparer mer, men også etterspør tryggere spareløsninger som treffer deres preferanser. Ifølge Epsi øker derfor behovet for gode forklaringer på risiko, tydelig produktdifferensiering og mer tilpasset rådgivning.
Mindre fokus på bærekraft
Årets måling viser en tydelig nedgang i andelen kunder som oppgir at de har investert i fond med bærekraftig profil. Samtidig oppgir nesten halvparten av kundene at de ikke har hørt noe om leverandørens bærekraftsarbeid.
Kundene som aldri har mottatt informasjon om bærekraftsarbeidet, er blant de minst fornøyde. Som tidligere år er yngre kunder mer tilbøyelige til å investere i bærekraftige fond, mens mange andre kunder nå er mer avventende og legger større vekt på avkastning.