KJERNEBANKSYSTEM
Eika vil ikke uttale seg om «eventuelle tvister» med Tietoevry
En konflikt mellom Eika og Tietoevry utsetter rabattordning for alliansens banker.
Tietoevry har en pågående uenighet med Eika Gruppen, noe som fremkommer av kvartalsrapporten til Eika-banken Bien Sparebank. Konflikten har ført til at en rabattordning som skal være i fire år, er blitt utsatt frem til endelig godkjenning foreligger.
– Vi ønsker ikke å kommentere denne saken, sier Geir Remman, kommunikasjonsdirektør i Tietoevry.
Han ønsker ikke å svare på BankShift sine spørsmål om disputten mellom selskapet og Eika.
– Hva er det dere ikke klarer å bli enige om?
– Ingen kommentar.
– Dere er nå i en rettssak med Sparebanken 1. Dere har en offentlig uenighet med Sparebanken Vest. Dette er den tredje konflikten dere står i. Hva er det som gjør at dere stadig kommer opp i konflikter med kundene deres?
– Ingen kommentar.
– Når håper dere å lande avtalen?
– Vi ønsker ikke å kommentere denne saken.
Bien Sparebank hadde forventet lavere IT-kostnader etter bytte av kjernebanksystemet fra SDC til Tietoevry. Ifølge kvartalsrapporten skulle en rabatt på systemene til Tietoevry tre i kraft fra og med 2024.
Vil ikke kommentere «eventuelle tvister»
Eika Gruppen ønsker heller ikke å kommentere saken.
– Avtalen mellom Eika Gruppen og Tietoevry er konfidensiell, så jeg kan ikke uttale meg om innholdet i avtalen, eller i eventuelle tvister, sier kommunikasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika Gruppen til BankShift.
– Vil det gå utover rabatten til bankene i Eika når avtalen er blitt utsatt?
– Nei, det er bare et spørsmål om periodiseringen av rabatten. Vi har konstruktive samtaler med Tietoevry, men vi vil ikke gå nærmere inn på avtalen, sier Ulven.
Konflikt med Sparebank 1
Uenigheten med Eika Gruppen er den tredje konflikten kjernebankleverandøren har med sine kunder. I november 2024 var Tietoevry i rettssak med Sparebank 1 Utvikling. Sistnevnte saksøkte førstnevnte.
Etter et forlik i 2021 mente Tietoevry at Sparebank 1 hadde sagt fra seg en opsjonsavtale og fra starten av 2023 begynte kjernebankleverandøren å sende alliansen en ekstrafaktura på 20 millioner kroner hver måned. Det var en regning Sparebank 1 nektet å betale. Det siste året partene er enige om prisene er 2021 da var prisen på 594,1 millioner kroner. Prisene er gjenstand for variasjon etter engangskostnader for enkeltprosjekter.
I retten argumenterte også Tietoevry for at de hadde rett til å sette opp prisen på tjenestene til Sparebank 1, uavhengig av om forliket annullerte tidligere kontrakter. Det baserte de på en hovedavtale fra 2007. Ifølge Tietoevry kan de tape 1,4 milliarder kroner på avtalen med alliansen. Oslo tingrett ga Sparebank 1 Utvikling full seier i tvisten, saken er anket.
Du kan lese en mer detaljert sammenfatning av rettssaken og dommen her.
Konflikt med Sparebanken Vest
En av tingene som kom frem i retten, var hvor mye Sparebank 1 betalte for hver kunde. Det fikk konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth, til å reagere.
– Vi vil ikke akseptere vilkårene fra Tietoevry over tid. Avtalen vi inngikk var kortere enn planlagt og går ut i 2028. Det gjorde vi for å ha fleksibilitet og vi må bestemme oss for hva vi vil gjøre i løpet av 2025, sa Kjerpeseth til BankShift.
Etter rettssaken har bankene som distribuerer Frende Forsikring gått sammen og dannet Frendegruppen. Et av målene er å fremforhandle en ny kjernebankavtale.
– Prisforskjellene gir oss opplevelsen av at Tietoevry utnytter sin tilnærmede monopolsituasjon. Så store prisforskjeller, for langt på vei like leveranser, er svært vanskelig å forstå, kommenterte Kjerpeseth ved en senere anledning.
Administrerende direktør i Tietoevry Banking, Klaus Andersen, sa til BankShift at han var uenig i måten Sparebanken Vest så på kostnadsbildet.
– Vi har en god dialog med Sparebanken Vest, men jeg er uenig i Kjerpeseths tilnærming. Avtalen Sparebanken Vest har med oss er konkurransedyktig slik som den er. Vi er mye tyngre til stedet i det norske markedet enn alle våre konkurrenter og vi reinvesterer årlig rundt 10 prosent av vår omsetning for å kunne ligge i forkant med moderne løsninger. Prisene våre er også svært konkurransedyktige. Kostnadene har gått opp, men det er på grunn av endring i bruksmønsteret og den store inflasjonen vi har sett de seneste årene, ikke endringer hos oss, sa Andersen til BankShift.
LES OGSÅ: