ANTIHVITVASKING

Får åtte nye banker på kundelisten

Samspar-bankene har inngått en avtale med fintech-selskapet Convier om å ta i bruk selskapets verktøy for å bekjempe økonomisk kriminalitet.

Powertrio. Convier har nå 12 banker på kundelisten mer er fortsatt bare tre ansatte. F.v. Andreas Engstrand, Kaja Kvello og Petter Bjelland.
Publisert Sist oppdatert

– Vi går en superspennende vår i møte, sa Convier-gründer Andreas Engstrand til BankShift i slutten av mars.

Da hadde selskapet nettopp offentliggjort at Sparebank 1 Sør-Norge var siste tilskudd på kundelisten. Allerede da var Engstrand ganske så tydelig med at det fort kunne bli aktuelt med flere alliansebanker på kundelisten allerede før sommeren.

Det fikk han rett i. Nå skal også de åtte Sparebank 1-bankene i Samspar-alliansen (faktaboks) ta i bruk selskapets verktøy for å bekjempe økonomisk kriminalitet.

– Vi er utrolig stolte over å få denne tilliten fra så mange i banker i alliansen. Det viser at det er mulig å utfordre etablerte løsninger når man bygger teknologi tett på brukernes behov, sier Engstrand til BankShift etter at avtalen ble kjent.

Samspar-bankene

  • Sparebank 1 Gudbrandsdal
  • Sparebank 1 Hallingdal Valdres
  • Sparebank 1 Helgeland
  • Sparebank 1 Lom og Skjåk
  • Sparebank 1 Nordmøre
  • Sparebank 1 Ringerike Hadeland
  • Sparebank 1 Sogn og Fjordane 
  • Sparebank 1 Østfold Akershus

Har vært tett på implementeringene

Sparebank 1 Østfold Akershus har vært pilotkunde for Samspar-bankene. Jorunn Solstad, leder for mennesker og teknologi i banken, er fornøyd både med innføring og mulige effektiviseringsgevinster 

– Convier har vært ekstremt gode til å være tett på og bistå i implementeringen. Selv om vi bare har brukt løsningen fullt ut i organisasjonen i noen uker, ser vi allerede store muligheter til å strukturere AML-arbeidet mer effektivt, både når det gjelder innsamling av informasjon og dokumentasjon, sier Solstad til BankShift.

Må rekruttere

Det er en tilbakemelding som gleder Engstrand. Convier har fortsatt bare tre ansatte, inkludert ham selv, som dessuten er i pappaperm og jobber 1-2 dager i uken.

– Nå er det rekruttering på gang, sier Engstrand, og legger til:

– 12 banker som kunder, er helt på grensen. Med de bankene vi har i pipeline i tillegg, må vi bli flere.

– Er det SMN og SNN som venter, så dere har dekket hele Sparebank 1-alliansen?

–  Nei, det er andre norske banker. Vi har også noen utenlandske på gang, men det blir nok ikke aktuelt på denne siden av sommeren, sier Engstrand.

Jobber mot USA

Tidligere i vår var Engstrand på en promoteringsturne i USA, med stopp i Las Vegas, San Francisco og New York, og «speed dating» mellom banker og fintech-selskaper, møte med bankinvestorer, og pitching av selskapet på konferanse som en del programmet.

Det ser ut til å ha åpnet en del dører.

– Vi jobber også med en USA-satsing om dagen, men det vil nok heller ikke ta fart før etter sommeren, sier Engstrand. 

Smartere bruk av teknologi

Convier er resultatet av gründerne Andreas Engstrands og Petter Bjellands visjon om at mer effektiv bekjempelse av økonomisk kriminalitet går via smartere bruk av teknologi.

Det har endt opp med en plattform som kort forklart er et beslutningsstøtteverktøy for bankansatte, som vurderer hvitvaskingsrisikoen til bankens kunder. Denne jobben har tradisjonelt sett vært svært manuell og tidkrevende, hovedsakelig fordi dataen som skal analyseres ligger spredt mellom en rekke forskjellige systemer. Convier-plattformen samler inn all data banken har tilgjengelig for en kunde, og fletter denne informasjonen sammen til en totaloversikt over kundens hvitvaskingsrisiko.

Resultatet bidrar til et mer helhetlig bilde av adferdsmønstre, og at bankene lettere kan prioritere saker som faktisk innebærer risiko. Samtidig automatiserer plattformen mange av de omfattende rapporteringskravene bankene har til myndighetene. 

Engstrand har tidligere forklart det på følgende måte:

 – I analysen er det ikke så veldig interessant å se på enkelttransaksjoner. Det handler mer om å forstå hva er normalt for den enkelte kunden. Når du vet det, er det lettere å identifisere hva som ikke er normalt, forklarer Engstrand, og bruker sitt eget huskjøp som eksempel:

– Vi måtte gjøre noe oppussing. Med det følger gjerne en periode med store transaksjoner inn og ut av konto, som ikke er normal adferd for meg, og som derfor skulle kunne ende med å bli flagget som mistenkelig, forteller Engstrand og forklarer at Conviers plattform hjelper saksbehandler med å se transaksjonene i sammenheng med huskjøpet. 

– Det gir saksbehandleren et beslutningsgrunnlag som dokumenterer at de «unormale» transaksjonene fra min konto likevel var normal atferd.